شتابدهنده الکترونی در دانشگاه ملایر

   ریاست دانشگاه ملایر دکتر بهمن حیاتی اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید مأموریت‌گرا باشند و متناسب با نیاز شهرستان‌ها، استان‌ها و کشور، بخشی از کار را بر عهده بگیرند و از انجام امور روتین و تکراری پرهیز کنند. وی افزود: در سال 94 مقرر شد سند راهبردی 10 ساله دانشگاه‌ها آماده و تدوین شود به گونه‌ای که بر مبنای این سند مراکز آموزش عالی هدفمند حرکت کرده و با تحول در هیات رئیسه دانشگاه، مسیر و افق و برنامه‌های کاری و اهداف دانشگاه تغییر نخواهد کرد.

   حیاتی به تلاش‌های صورت گرفته در راستای آماده کردن و تدوین این سند راهبردی اشاره کرد و گفت: در این سند کلیه نیازهای دانشگاه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و عمرانی لحاظ خواهد شد.

   وی ادامه داد: 5 دانشگاه شامل ملایر، بوعلی‌سینای همدان، صنعتی همدان، اسدآباد و نهاوند، به عنوان اعضای هیات امنای دانشگاه بوعلی‌سینا در تهیه و تدوین سند راهبردی 10 ساله با یکدیگر همکاری می‌کنند.

نقش مهم دانشگاه‌ها در تبیین اقتصاد مقاومتی

   حیاتی با اشاره به اهمیت بحث اقتصاد مقاومتی و تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تحقق و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در ابعاد مختلف جامعه، اظهار کرد: در این زمینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها وظیفه‌ای خطیر برعهده دارند و باید لایه‌های مختلف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را باز و برای مردم تبیین کنند.

   وی تصریح کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران می‌توانند از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازهای کشور را شناسایی کنند و با تولید اقلام مورد نیاز نقش مهمی در کاهش واردات کالاهای خارجی به درون کشور ایفا کنند.

   حیاتی به برگزاری کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستان با مسؤولیت و دبیری دانشگاه ملایر با حضور مسئولان و نهادها و ارگان‌های مربوطه اشاره کرد و گفت: نخستین نشست این کارگروه برگزار شد و خروجی خوبی داشت.

   رئیس دانشگاه ملایر به امضای تفاهم‌نامه بین پژوهشکده انگور و کشمش ملایر با پارک علم و فناوری استان اشاره کرد و افزود: 3 سال از آغاز فعالیت این پژوهشکده می‌گذرد و به دنبال گرفتن ردیف بودجه ملی برای آن هستیم.

   حیاتی یادآور شد: مجوز تأسیس مرکز شتابدهنده الکترون به عنوان زیرمجموعه این پژوهشکده در سال 93 گرفته شد و طی جلسات برگزار شده اخیر با مسؤولان وزارت علوم و  سازمان انرژی اتمی در تلاش هستیم این مجموعه هرچه سریع‌تر تأسیس و راه‌اندازی شود.

   وی به تأسیس بنیاد خیرین در دانشگاه ملی ملایر اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های مجدانه‌ای صورت گرفت و طی جلسه‌ای با حضور خیرین و ملایری‌های مقیم تهران که دغدغه پیشرفت علمی شهرستان را دارند، رئیس و اعضای هیات رئیسه بنیاد خیرین مشخص و مقرر شد به‌زودی مجوز تأسیس آن را بگیریم.

   حیاتی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیازمندی‌های دانشگاه در بخش‌های عمرانی، دانشجویی و... تقسیم‌بندی می‌شود و هر کدام از خیرین بنابر وسع و علاقه خود در حوزه تجهیز آزمایشگاه‌ها و دانشکده‌ها، حمایت از صندوق دانشجویی و یا بورسیه کردن دانشجویان نخبه، ورود پیدا می‌کنند.

   رئیس دانشگاه ملایر وضعیت پروژه‌های عمرانی این مرکز را تشریح کرد و گفت: دانشکده خیرساز معارف و علوم قرآنی دارای 2 فاز است که 50 درصد اعتبار توسط خیر تأمین شده و فاز 1 آن به اتمام رسیده است و در صورتی‌که 50 درصد سهم وزارتخانه تأمین شود فاز دوم آن توسط شرکت پیمانکار مربوطه کلید خواهد خورد.

   حیاتی به اتمام کارهای مربوط به مناقصه دانشکده فنی و مهندسی به متراژ 7500 متر مربع اشاره کرد و گفت: خاکبرداری و احداث و فاز اول پروژه توسط پیمانکار آغاز شده است.

   وی به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی پژوهشکده کشمش و انگور ملایر اشاره کرد و ادامه داد: با وجود مشکلات و کمبودهای منابع مالی، کار متوقف نشد و با استفاده از درآمدهای اختصاصی دانشگاه و از محل اعتبارات سال 95 در تلاش هستیم فاز 1 این پروژه امسال به اتمام برسد.

   رئیس دانشگاه ملی ملایر افزود: سالن آمفی تئاتر دانشگاه نیز حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصدد هستیم منابع مالی مورد نیاز آن سریع‌تر تامین شود.

   وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر به علت مشکلات اقتصادی، پروژه‌های عمرانی دانشگاه‌های سراسر کشور با مشکل مواجه شد که امیدواریم با گشایش‌های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، کمبودهای اعتبارات بخش عمرانی مرتفع شود.

   حیاتی یادآور شد: در سال گذشته افزون بر 2 میلیارد و 700 میلیون تومان صرف خرید تجهیزات آزمایشگاهی، تعمیرات، نگهداری و بازسازی فضاهای مختلف و محوطه‌سازی دانشگاه شده است.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: www.malayeru.ac.ir
  • حوزه کاربرد: تاسیس مرکز شتابدهنده الکترونی
  • سازمانهاي وابسته: وزارت علوم- سازمان انرژی اتمی- دانشگاه ملایر- پژوهشکده انگور و کشمش ملایر- پارک علم و فناوری ملایر