ساده ترین روش ها برای افزایش بهره وری انرژی در سیستم های تهویه مطبوع

    تهویه مطبوع در فصل های گرم و در ساختمان به روش های مختلف و با تجهیزات متفاوتی انجام می گیرد. سیستم های تهویه مطبوع چه به صورت مرکزی و چه مستقل برای هر ناحیه خاص از ساختمان برای تامین سرما نیاز به مصرف انرژی دارند. در صورتی که استفاده از سیستم های تهویه مطبوع بطور بهینه صورت گیرد هزینه های انرژی بطور قابل توجهی کاهش می یابد. برخی بر این باورند که بهینه سازی عملکرد سیستم های تهویه مطبوع مستلزم هزینه های بالا می باشد. در ذیل روش ها و نکات بسیار ساده ای بیان شده اند که با اعمال آنها در ساختمان ها می توان بدون هزینه بالا بهره وری سیستم ها را افزایش داد.

   راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های تهویه مطبوع اتاقی عبارتند از:

1. دمای اتاق را زیاد سرد نکنید. حالت ایده ال برای تنظیم ترموستات بین 24 تا 26 درجه (75°F and 78°F) می باشد. با افزایش هر درجه ترموستات، در حدود 5% صرفه جویی انرژی در هزینه های سرمایش ساختمان صورت می گیرد.

2. لامپ ها، تلویزیون و سایر منابع حرارتی را دور از ترموستات سیستم تهویه قرار دهید. گرمای تولید شده در این تجهیزات ممکن است باعث شود تا سیستم تهویه مطبوع مدت زمان بیشتری از میزان مورد نیاز روشن مانده و کار کند.

3. اطمینان یابید که هیچ یک از اثاثیه درون ساختمان و یا مانع خارجی در مقابل کانال ها یا فن های سیستم تهویه قرار نگرفته اند.

4. در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع مرکزی در ساختمان، باید دقت شود که اندازه آن متناسب با حجم ساختمان باشد و این سیستم کمترین مقدار مصرف انرژی برای عملکرد را داشته باشد. سیستم های تهویه مطبوع با نسبت بهره وری انرژی فصلی (Seasonal Energy Efficiency Ratios (SEERs) بالا، کارایی بهتری دارند.

5. در اتاق زیر شیربانی و یا پنجره بالای راه پله یک فن نصب کنید تا هوای گرم داخل خانه را تخلیه کرده و از این طریق ساختمان را خنک کند.

6. هنگام روشن کردن سیستم تهویه مطبوع هرگز دمای ترموستات را کمتر از دمای نرمال تنظیم نکنید. با این کار اتاق سریعتر خنک نمی شود بلکه باعث می شود تا انرژی بیشتری مصرف گردد.

    7. در مقابل سیستم تهویه مطبوع از یک پنکه سقفی استفاده نمایید تا هوای خنک را به سایر اتاق ها و ناحیه های ممکن در ساختمان انتقال دهد.

    8. در سال یکبار لوله های کندانسور سیستم تهویه که در محیط بیرون قرار دارد را تمیز کنید. برای اینکار سیستم را خاموش کنید و با فشار کم آب آلودگی، گرد و غبار و جرم ها را از روی سطح لوله ها بشویید.

    9. دور کانال ها را نوار پیچ کنید تا نشتی های آن از بین برود. محل اتصالات کانال ها به یکدیگر از عمده محل های نشتی هوا در کانال ها می باشند.

    10. زمان هایی از روز گه هوا گرم است پرده ها ار بکشید. با استفاده از سایه بان در بیرون از پنجره ها نیز از ورود نور خورشید به داخل ساختمان جلوگیری کنید.

    11. هنگامی که نیاز مبرم وجود ندارد تعداد لامپ های روشن را کم کرده و یا همه آن ها را خاموش نمایید. لامپ های روشن در اتاق ایجاد گرما می کنند.

     

    اطلاعات تکميلي