مفهوم رتبه بر چسب انرژی و لزوم وجود آن در تجهیزات پر مصرف خانگی

   ساختمان های مسکونی بدون شک یکی از بخش های عمده مصرف انرژی می باشند. مصرف انرژی در این بخش مربوط به تجهیزات الکتریکی، سرمایشی و گرمایشی است که در آن ها استفاده می شود. امروزه برای تمام تجهیزات انرژی بر چه در مصرف خانگی و چه صنعتی، بر چسب های انرژی تعریف شده است. این برچسب ها بر اساس مقایسه میزان انرژی مصرفی نسبت به میزان استاندارد مصرف تعریف شده برای هر تجهیز به آن اعطا می گردد. آزمایش و اعطای برچسب انرژی در آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی صورت می گیرد. اما همواره لزوم وجود بر چسب انرژی و معنی عدد نشان داده شده روی آن جای سوال بوده است. حتی میزان تغییر در روند مصرف انرژی با تغییر عدد برچسب نیز ممکن است مفهومی گنگ باشد.

   در مطلب حاضر با بیان 3 مثال از پر مصرف ترین تجهیزات انرژی در خانه ها این تفاوت ها بیان شده است.

1.یخچال– فریزر خانگی و ویترینی

   در کشور ما هم اکنون حدود 21 میلیون یخچال- فریزر وجود دارد که سالانه حدود 1300000 دستگاه نیز به این رقم اضافه می شود. بنا بر مطالعات انجام شده حدود 8 درصد از مصرف برق کشور و 28 درصد از کل مصرف انرژی برقی در بخش خانگی مربوط به یخچال-فریزرها می باشد و یخچال- فریزرهای ویترینی به طور متوسط 3 برابر یخچال-فریزرهای خانگی برق مصرف می کنند و با توجه به این آمارها این دو وسیله از مهم ترین مصرف کنندگان انرژی در بین وسایل خانگی- تجاری می باشند.

یخچال-فریزرها در طول یک شبانه روز حدود 24 ساعت کار می کنند. اگر میانگین مصرف برق یخچال- فریزرها حدود 2 کیلووات ساعت در شبانه روز در نظر گرفته شود، هر ساله در کشور حدود 22 میلیارد کیلووات ساعت برق توسط این وسایل مصرف می شود. در این برچسب به ازای افزایش یک رتبه، kWh90 در سال برای هر دستگاه صرفه جویی انرژی میسر می شود که معادل حدود 13 درصد کاهش مصرف می باشد.

2.آبگرمکن برقی

   هنوز بعضی نقاط جنوبی و غرب کشور از گاز محروم هستند، لذا استفاده از آبگرمکن برقی در این مناطق مرسوم می باشد با توجه به آمار گرفته شده حدود 82 هزار دستگاه آبگرمکن برقی در کشور تولید شده است و این تولید روندی روبه رشد دارد. بهینه سازی این دستگاه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اتلاف انرژی آبگرمکن ها بطور متوسط kWh 20/3-5/1 در شبانه روز است. به ازای افزایش یک رتبه در برچسب انرژی آبگرمکن برقی حدود kWh 50-40 در سال صرفه جویی می شود. این موضوع رقابتی در بین تولیدکنندگان این محصول و شاخصی برای مصرف کنندگان به وجود می آورد.

3.اتو برقی

   با توجه به آمارهای منتشره سالانه حدود 680 هزار اتوی جدید وارد بازار می شود که نیمی ازآن ها تولیدات داخلی بوده اند و به دلیل فراوانی استفاده از این محصول در بین خانوارها و مصرف انرژی kWh 2900000 در سال برای این محصول بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به این موضوع که به ازای افزایش یک رتبه در برچسب انرژی اتو برقی kWh 4/8 در سال برای هر دستگاه صرفه جویی می شود، فعالیت این واحد تأثیر به سزایی در امر بهینه سازی مصرف انرژی خواهد داشت. هم چنین تعیین معیار مصرف انرژی این محصول موجب می شود تا رقابت بین تولیدکنندگان داخلی به وجود آید و آن ها را در بالابردن سطح کیفیت محصولات خود ترغیب نماید.

   با توجه به مثال های بیان شده، انجام آزمون و تعیین رتبه بازده انرژی می تواند مصرف کنندگان را در انتخاب وسایل پر بازده راهنمایی کند و سازندگان را نیز به تولید محصولات کاراتر و باقی ماندن در صحنه رقابت ترغیب نماید.

   برای درک شهودی بهتر مفهوم کیلووات ساعت می توان گفت که یک کیلووات ساعت معادل است با:

- مصرف یک لامپ معمولی 100 وات در 10 ساعت؛

- مصرف یک لامپ فلورسنت (مهتابی) در 20 ساعت؛

- مصرف یک لامپکم مصرف در 40 ساعت؛

- مصرف یک یخچال معمولی در 24 ساعت؛

- مصرف یک فریزر بزرگ در 12 ساعت؛

- مصرف یک یخچال ویترینی متوسط در 12 ساعت؛

اطلاعات تکميلي