رطوبت سنج چیست؟

رطوبت سنج ( نم سنج) جامدات (Hiumidity Meter) چیست ؟

   رطوبت سنج جامدات دستگاهی است که می تواند جهت اندازه گیری و نمایش رطوبت چوب و سایر محصولات ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. رطوبت اجسامی از جمله : گچ , پنل های چوبی , بتون و ... را می توان به وسیله این دستگاه اندازه گیری کرد .

   واحد اندازه گیری رطوبت برای اجسام مختلف متفاوت است . بعضی از اجسام را می توان با % نشان داد و برای بعضی دیگر از مقیاس0 الی 100 استفاده می کنیم که 100میزان حداکثر رطوبت و 0 میزان حداقل رطوبت است. تعدادی از دستگاها با استفاده از 3 شاخص خشک , مرطوب و خیس کار را برای کاربر بسیار ساده می کنند.

نم سنج ها به دو دسته تقسیم می شوند :

  • پراب مخرب (نفوذی )

   رطوبت سنج جامدات با پراب مخرب ، رطوبت اجسام را به وسیله پرابی پین مانند اندازه گیری می کند . بدین صورت که پین ها را مستقیما داخل جسم  فرو (5 میلی متر) می کنند و پس از اندازه گیری به صورت نموداری و یا عددی بر روی دستگاه نمایش داده می شوند .

mokhareb.JPG

  • پراب غیر مخرب (غیر نفوذی )

   رطوبت سنج جامدات با پراب غیرمخرب به صورت لمسی عمل اندازه گیری را انجام داده و گاهی به همراه ترمومتر های غیرتماسی (IR) ساخته شده اند که استفاده آسان تری را برای کاربر فراهم می آورد .

کاربردهای رطوبت سنج جامدات

  • اطلاع از میزان رطوبت موجود در چوب ها ، دیوارها و یا سایر مصالح ساختمانی جهت جلو گیری از خسارات ناشی از رطوبت زیاد ویا مجاورت با آب و رطوبت
  • کارخانجات مبلمان سازی و بازسازی
  • کارخانجات جهت خشک کردن چوب
  • بازرسی ساختمان و مبارزه با آفات
  • کنترل رطوبت زغال سنگ جهت محاسبه دقیق وزن

آشنایی بیشتر با رطوبت و رطوبت سنج

   رطوبت میزان بخار آب موجود در هوا می باشد . این پارامتر در فرایند های صنعتی اهمیت بسیاری  داشته و اندازه گیری میزان دقیق آن بسیار مهم است .
برای اندازه گیری رطوبت دانستن موارد زیر لازم است:

رطوبت نسبی:

   میزان رطوبت مورد توجه در هواشناسی و زندگی روزمره رطوبت نسبی است که از نسبت بخار آب موجود در حجم معینی از هوا در دمای مشخص T به وزن ماکزیمم بخار آبی که می‌تواند در همین حجم در دمای T داشته باشد به دست می ‏آید . واحد اندازه گیری رطوبت نسبی ، درصد است (محدوده اندازه گیری 0.0 الی 100 %) .

رطوبت مطلق :

   مقدار بخار آب موجود در واحد حجم هوا را رطوبت مطلق می‌گویند. واحد آن گرم بر متر مکعب یا میلی گرم در لیتر است.

نقطه شبنم :

   اگر دمای هوا به درجه‌ای برسد که در آن هوای مفروض صد در صد از بخار آب اشباع گردد (فشار ثابت)، چنین درجه‌ای به نقطه شبنم موسوم است.
از جمله دستگاه های رایج اندازه گیری رطوبت می توان به نمونه های دستی و آزمایشگاهی اشاره کرد که شکلی شبیه به مولتی متر و  یک پراب دارند . در نمونه های صنعتی پراب با یک کنترلر همراه است و در صورت لزوم خروجی 4 - 20 میلی آمپر جهت انتقال اطلاعات رطوبت استفاده می گردد (ترانسمیتر رطوبت)

دما سنج / رطوبت سنج چیست ؟

رطوبت / دماسنج می تواند میزان رطوبت و دمای محیط را اندازه گیری کند . این تجهیزات قادرند میزان دما را نیز با واحد C  یا F و رطویت را برحسب %RH اندازه گیری کنند.

کاربرد های هیدروترمومتر :

  1. آنالیزر محیطی
  2. شبیه سازی الکترونیکی
  3. کنترل و نظارت بر اماکن و محل نگهداری مواد غذایی
  4. محیط های کاری کامپیوتری والکترونیکی
  5. کنترل فرایند های گازی در کارخانجات
  6. کاربردهای HVAC (تعمیر و نگهداری )
  7. گلخانه ها
  8. آزمایشگاههای کالیبراسیون

ترانسمیتر رطوبت:

ترانسمیتر رطوبت جهت ارسال اطلاعات مربوط به رطوبت و نقطه شبنم به اتاق کنترل یا PLC یا جهت رکورد گیری و کنترل مورد استفاده قرار می گیرد . خروجی ترانسمیتر رطوبت بسته به انتخاب می تواند خروجی میلی آمپر و یا ولتاژ باشد و با توجه به نیاز و مورد اندازه گیری رنج 0 تا 100 درصد را در بر می گیرد. همچنین با توجه به حساسیت اندازه گیری رطوبت دقت دستگاه می تواند متفاوت باشد. با توجه به اینکه در اندازه گیری رطوبت، اندازه گیری دما نیز مورد نیاز است، معمولا ترانسمیترهای رطوبت دارای ورودی سنسور دما نیز هستند. در انتخاب ترانسمیترهای رطوبت به موارد زیر بایستی توجه نمود :

  • رنج اندازه گیری ترانسمیتر رطوبت
  • دقت اندازه گیری ترانسمیتر رطوبت
  • نوع خروجی ترانسمیتر رطوبت
  • امکان ارتباط ترانسمیتر رطوبت با کامپیوتر یا شبکه صنعتی
  • نحوه نصب ابزار ترانسمیتر رطوبت
  • تغذیه ابزار ترانسمیتر رطوبت

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: دستگاه های اندازه گیری