برج خنک کن و انواع آن

   برج خنک کن، دستگاه وازنی است که گرمای هدر رفته را از طریق خنک کردن جریان آب به دمای کمتر، به اتمسفر بر می گرداند. برج های خنک کن می توانند با استفاده از تبخیر آب برای حذف گرما و خنک کردن سیال کاری تا دمای حباب هوای مرطوب استفاده کنند. در حالت برج های خنک کننده مدار بسته، از هوای تنها برای خنک کردن سیال تا دمای حباب هوای خشک استفاده می شود.

   اساسی ترین کاربرد برج های خنک کن، خنک کاری آب در گردش در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه، سیستم های HVAC و ... است. دسته بندی این برج ها بر اساس نوع تزریق هوا به برج است که اصلی ترین آن ها عبارتند از کشش طبیعی و کشش القایی.

بر اساس استفاده

  1. گرم کردن، تهویه مطبوع (HVAC): از برج خنک کن HVAC برای آزاد کردن گرمای ناخواسته از چیلر استفاده می شود. چیلرهای آب-خنک کارایی بیشتری در قیاس با چیلرهای هووا-خنک دارند. در مناطق با آب و هوای گرم، بیمارستان ها و ساختمان های بزرگ از یک یا چند برج خنک کن به عنوان جزئی از سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود.
  2. برج های خنک کن صنعتی: این برج ها می توانند برای حذف گرمای ایجاد شده از منابع مختلف مانند دستگاه ها یا فرآیند گرمادهی مواد استفاده شوند. مهمترین هدف این برج ها در صنعت، خنک کاری سیستم های آبی است.

6.JPG

بر اساس ساخت

  1. پکیج: این مدل برج خنک کن، به صورت پیش ساخته هستند و از آن جایی که فشرده هستند، می توان به راحتی این برج ها را جابجا کرد. ظرفیت این پکیج ها محدود است. به همین دلیل در صنایعی مانند کارخانه های نساجی و غذا که گرمای کمتری ایجاد می شود، استفاده می شوند.
  2. مدل میدانی: این نوع برج خنک کن به دلیل اندازه و ظرفیت بسیار زیاد، در صنایعی که نیاز به حذف گرمای قابل توجهی دارند استفاده می شود، برخی از این صنایع عبارت اند از: پالایشگاه و کارخانه های فولاد.

بر اساس روش انتقال حرارت

  1. برج خنک کن خشک: بواسطه انتقال حرارت، سیال کاری از هوای محیط تفکیک می شود. انتقال حرارت از نوع جابجایی است.در این روش از تبخیر استفاده نمی شود.
  2. برج خنک کن تر (مدار باز): بر پایه خنک کاری با تبخیر ساخته شده اند. معمولاً سیال کاری و سیال تبخیر شده (معمولاً آب) یکسان هستند.
  3. برج های سیال خنک (مدار بسته): در این روش آب اسپری می شود و از کشش القا شده توسط فن استفاده می شود. توان این برج نزدیک برج خنک کن تر است و از مزایای برج خنک کن خشک مانند محافظت از سیال کاری، بهره می برد.

بر اساس جریان هوا

  • کشش طبیعی: از نیروی بویانسی در یک دودکش بلند استفاده می شود. جریان هوای مرطوب به دلیل اختلاف دانسیته با هوای خشک، یک جریان رو به بالا در برج ایجاد می کند.

3_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

  • کشش مکانیکی که خود به سه دسته تقسیم بندی می شود:

کشش القایی: دارای یک فن در قسمت بالایی است ه هوا را به سمت بالا می کشد.

5_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

کشش اجباری: از یک فن دمنده در ورودی استفاده می شود. فن هوا را وارد برج می کند. در نتیجه این امر، جریان هوای سرعت بالا در ورودی و سرعت کم در خروجی ایجاد می شود.

4_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

ترکیب کشش طبیعی به همراه فن: همانطور که مشخص است در این روش از کشش طبیعی استفاده می شود و یک فن نیز به جریان داشتن هوا کمک می کند. این برج ها به دلیل دادن شتاب بیشتر به جریان هوای رو به بالا، راندمان بیشتری دارند.

اطلاعات تکميلي