کاربرد سلول‌های سوختی

   سلول‌های سوختی ثابت، برای کاربردهای تجاری و مسکونی و تولید توان پشتیبانی استفاده می‌شوند. سلول‌های سوختی به لحاظ منابع توان در مکان‌های دور بسیار مفید هستند مانند فضاپیماها، ایستگاه‌های آب و هوایی دورافتاده، پارک‌های بزرگ، مراکز ارتباطی، مراکز روستایی و کاربردهای نظامی.

   می‌توان از سلول‌های سوختی در کاربردهای ذخیره انرژی با ابعاد بزرگ استفاده کرد. انواع مختلفی از سلول‌های سوختی ثابت وجود دارد بنابراین راندمان آن‌ها متفاوت است؛ غالباً راندمان آن‌ها بین 40 تا 60 % است. با این جود، هنگامی‌که گرمای پسماند سلول‌های سوختی برای گرم کردن ساختمان‌ها در یک سیستم تولید همزمان استفاده شود، این راندمان می‌تواند به 85% افزایش یابد که بسیار کارآمدتر از نیروگاه‌های قدیمی مانند زغال‌سنگ است. با استفاده از سلول‌های سوختی در تولید همزمان می‌توان 20 تا 40% هزینه‌های انرژی را کاهش داد. همچنین سلول‌های سوختی 97% اکسید نیتروژن کمتری نسبت به نیروگاه زغال‌سنگی تولید می‌کند.

تولید همزمان

   سیستم‌های سلول سوختی توان و گرمای ترکیب‌شده (CHP) شامل میکرو سیستم‌های ترکیب گرما و توان (MicroCHP) برای تولید برق و گرما برای منازل، اداره‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شوند. سیستم توان الکتریکی ثابتی تولید می‌کند، و به‌صورت همزمان هوای داغ و آب داغ از گرمای هدررفته تولید می‌شوند. از نتیجه‌های سیستم CHP ذخیره انرژی‌های اولیه به دلیل استفاده از هدر رفت حرارتی است.

   در زمستان می‌توان از گرمای هدررفته مستقیماً برای گرمایش منازل و در تابستان‌ها، با انتقال آن به کف برای خنک کاری استفاده می‌شود.

   سیستم‌های تولید همزمان می‌توانند به راندمان 85% برسند (40 تا 60% برقی، مابقی حرارتی). از معایب این سیستم‌های تولید همزمان، سرعت کم، هزینه بالا و عمر کم است.

   از کاربردهای دیگر سلول‌های سوختی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وسایل نقلیه
  2. تولید توان موردنیاز ایستگاه‌های پایه
  3. تولید پراکنده
  4. سیستم‌های توان اضطراری
  5. ارتباطات از راه دور
  6. تأمین توان بدون وقفه
  7. وسایل نقلیه هیبریدی
  8. سلول سوختی هیدروژن خورشیدی
  9. گوشی‌های هوشمند
  10. نگهداری غذا
  11. ردیاب کربن مونواکسید

اطلاعات تکميلي