تهویه مطبوع

   تهویه مطبوع (که با A/C یا AC نشان داده می‌شود) به فرآیند تغییر دادن خواص هوا (عمدتاً دما و رطوبت) برای رسیدن به شرایط مطلوب‌تر و معمولاً با هدف توزیع هوای تهویه شده به فضاهای اشغال‌شده ساختمان یا یک وسیله نقلیه برای بهبود آسایش حرارتی و کیفیت هوای داخل گفته می‌شود، در استفاده‌های رایج، تهویه کننده هوا دستگاهی است که گرما را از هوای داخل ساختمان یا وسیله نقلیه حذف و در نتیجه دمای هوا را کاهش می‌دهد. سرمایش از طریق سیکل تبرید معمولاً انجام می‌شود اما در بعضی مواقع از تبخیر یا سرمایش آزاد استفاده می‌شود.

   برای بهتر درک کردن معنی عبارت، می‌توان گفت تهویه مطبوع به هر فرم تکنولوژی که شرایط هوا را اصلاح می‌کند، مربوط می‌شود (گرمایش، سرمایش، مرطوب یا غیر مرطوب کردن، پالایش، تهویه یا جابجایی هوا). بااین‌حال، در ساختمان‌سازی، چنین سیستم کاملی از گرمایش، سرمایش و تهویه تحت نام HVAC شناخته می‌شود.

  • نسبت راندمان انرژی فصلی

   برای خانه‌های مسکونی برخی از کشورها کمینه نیاز برای راندمان انرژی را مشخص کرده‌اند. در امریکا، راندمان تهویه مطبوع گاهی با نسبت راندمان انرژی فصلی (SEER) درجه‌بندی می‌شود. هرچه SEER بزرگ‌تر باشد، راندمان تهویه بیشتر است. مقدار SEER مقدار BTU خروجی سرمایش در استفاده سالانه عادی بخش‌بر کل انرژی الکتریکی ورودی با واحد وات‌ساعت در دوره یکسان است.

SEER=BTU/(W.h)

SEER=(BTU/h)/W

SEER    به ضریب توان COP که در ترمودینامیک استفاده می‌شود و نسبت راندمان انرژی (EER) مربوط می‌شود. EER نرخ راندمان برای تجهیزات در یک جفت دمای داخل و خارج مشخص است درحالی‌که SEER در محدوده دماهای بیرون محاسبه می‌شود. SEER به دلیل تقسیم واحد امپریال به واحد SI پارامتری غیرعادی است. برای تبدیل SEER، EER و COP داریم:

SEER=EER/0.9

SEER=COP*3.792

EER=COP*3.413

 

اطلاعات تکميلي