اینورتر چیست و انواع اینورتر

اينورتر چيست؟

   اينورتر يا درايو AC به دستگاهي گفته مي شود كه به كمك آن مي توان سرعت يك موتور AC سه فاز را كنترل كرد بدون آنكه قدرت و گشتاور موتور كاهش يابد. اينورترها در ظرفيت هاي مختلف ساخته مي شوند مثلاً براي يك موتور با توان 20 اسب بخار بايد از اينورتر 20HP استفاده كرد.

انواع اينورتر از نظر ورودي كدامند؟

از نظر ورودي اينورترها به دو دسته تك فاز و سه فاز تقسيم مي گردند. البته خروجي همه آنها سه فاز است. براي اينورترهاي با توان بالاي 3 اسب فقط از ورودي سه فاز استفاده مي گردد.

 

انواع اينورترها از نظر كاربرد كدامند؟

از نظر كاربرد اينورترها به دسته هاي مختلفي تقسيم می شوند. براي راه اندازي پمپ ها، فن ها،آسانسور،جرثقيل، نوارهاي نقاله ، دستگاه هاي اكسترودر و...... از اينورتر استفاده مي شود. براي پمپ و فن از اينورترهاي با گشتاور متغير و براي آسانسور و نوار نقاله و جرثقيل از اينورتر با گشتاور ثابت و براي اكسترودرها از اينورتر با فيدبك PG بهره برداري ميكنند.

 

مزاياي استفاده از اينورترها چيست؟

كاهش انرژي مصرفي و لذا كاهش هزينه برق، كاهش جريان راه اندازي و در نتيجه طولاني شدن عمر موتور، امكان تغيير سرعت موتور، امكان تغيير جهت حركت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امكان كار موتور در شرايطي كه ولتاژ ورودي متغير است، امكان كنترل از راه دور، ايجاد سرعت بيشتر از سرعت نامي موتور، برنامه ريزي كردن حركت.

 

اينورتر چگونه مصرف برق را كاهش مي دهد؟

اينورتر به صورت هوشمند ميزان بار وارده به موتور را تشخيص داده و متناسب با همان بار، به موتور جريان مي دهد و اين جريان در بسياري از مواقع از جريان نامي موتور كمتر است.

 

كدام اينورتر كيفيت دارد؟

اينورترهايي كه داراي استاندارد CE,UL,cUL باشند، مورد تائيد صنايع اروپا و آمريكا بوده واز نظر كيفيت مناسب مي باشند.

 

معرفي درايو يا اينورتر

دستگاهي الكترونيكي است كه بوسيله آن مي توان سرعت موتورهاي سه فاز را تغيير داد. از ديگر كاربردها و مزاياي آن مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  1. تنظيم كننده سرعت موتور (كنترل دور).
  2. تغير دهنده جهت دور به راحتي و بدون نياز به كنتاكتور.
  3. روشن و خاموش نمودن موتور بدون نياز به قطع و وصل برق اصلي.
  4. كاهش ضربه هاي مكانيكي و درنتيجه افزايش طول عمر مفيد قسمت مكانيكي.
  5. حفاظت موتور در مقابل افزايش ولتاژ و جلوگيري از آسيب ديدن موتور.
  6. راه اندازي نرم موتور بدون هيچگونه ضربه به قسمتهاي مكانيكي مثل كوپلينگها ، گير بكسها ، تسمه ها ، زنجيرها و ... و در نتيجه افزايش طول عمر مفيد موتور و ساير قسمتهاي مكانيكي را به دنبال خواهد داشت.
  7. حفاظت موتور در برابر اضافه بار؛ در اين حالت چنانچه بار موتور از مقدار معمول مجاز بيشتر شود ، اينورتر موتور را خاموش مي نمايد و به كاربر پيام اضافه بار نشان مي دهد.
  8. جلوگيري از گرم كردن و در نهايت سوختن موتور در كابرد هايي كه موتور به طور مداوم چپگرد و راستگرد و يا خاموش مي شود.

اطلاعات تکميلي