دماسنج گازی (ترمو متر دنباله دار) چیست

دماسنج گازی (تر مو متر دنباله دار)

   دما از جمله کمیت هایی است که در واحد های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای این منظور از ادوات مختلفی استفاده می شود که با توجه به نیاز، علاوه بر سنجش میزان درجه حرارت، اغلب توانایی تولید سیگنال کنترلی و همینطور سوئیچ را نیز دارا می باشند.

روشهای اندازه گیری دما را می توان به صورت تماسی و غیر تماسی دسته بندی کرد. روش تماسی دما در حقیقت از تماس یک سنسور که می تواند ترموکوپل یا ترمورزیستنس (PT100) باشد استفاده کرد. این روش اندازه گیری در مدلهای آنالوگ بیشتر به روش بیمتال یا Gas-filled که از یک حباب و لوله موئین درست شده است انجام میشود که به ترمومتر یا دماسنج گازی مشهور است .
روش اندازه گیری غیر تماسی دما یشتر بر اساس مقدار تابش فروسرخ که جسم هدف از خود به محیط ساطع میکند استفاده میشود این دماسنج ها به پیرو متر یا ترمومتر تفنگی یا لیزی مشهور هستند. دلیل استفاده از واژه لیزری استفاده از باریکه نور لیزر برای مشخص شدن هدف میباشد.

انواع ترمومتر  (دما سنج):

  • ترمومتر لیزری
  • ترمومتر دیجیتال
  • ترمومتر میله ای
  • ترمومتر عقربه ای
  • ترمومتر بی متال
  • ترمومتر گازی

ترمومتر و یا دماسنج گازی که به ترمومتر دنباله دار هم معروف است در حقیقت از همان قوانین ساده گازهای کامل استفاده کرده و با توجه به افزایش فشار در اثر افزایش دما در حجم ثابت با اندازه گیری این فشار و کالیبره آن بر حسب دما مقدار دما را اندازه گیری می کند. در حقیقت دماسنج گازی نوعی فشار سنج محسوب میگردد.

مزیت این ترمومتر نسبت به دماسنج های بیمتال افزایش طول دنباله آن تا چند متر است. در حقیت دنباله این ترمومترها از یک لوله موئین تشکلیل شده که معمولا به کمک شیلد از محیط اطراف عایق میشوند و تنها قسمت حباب شکل انتهای آن حساس به دما بوده و به عنوان سنسور تجهیز در نظر گرفته میشود. در مدلهای پیشرفته تر دماسنج های گازی جهت خنثی نمودن خطای محیط در اثر افزایش طول دنباله از لوله موئینی به موزات لوله اصلی استفاده کرده و خطای محیط را به صورت عکس از مقدار دمای اصلی کم میکنند تا مقدار دقیق دما به دست آید. در انتخاب دماسنج گازی به موارد زیر بایستی توجه داشت:

  1. رنج دمائی ترمومتر گازی
  2. قطر صفحه نمایش دماسنج گازی
  3. نوع کانکشن ترمومتر گازی
  4. طول غلاف ترمومتر گازی
  5. جنس مواد دماسنج که معمولا استیل یا برنجی است
  6. دقیق بودن ترمومتر گازی

جهت خرید و یا مشاوره در زمینه انواع ترمومتر و از جمله تر مومتر گازی با انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: دماسنج گازی چیست