ویژگی های که سوخت دیزل باید داشته باشد

    کيفيت سوخت نقش مهمي در کارکرد درست، افزايش طول عمر و کنترل انتشار آلاينده ها در موتورهاي ديزل دارد. به طور کلي موتورهاي ديزلي که با استاندارد ASTM-D975 مطابقت داشته باشند عملکرد قابل قبولي دارند. البته سوختي که مورد استفاده قرارمي گيرد بايد تميز، پايدار و تصفيه شده بوده و خورندگي نداشته باشد.

ويژگي هاي سوخت مناسب براي موتورهاي ديزل 
  
گوگرد موجود در سوخت بايد به اندازه اي کم باشد که موجب سايش زود هنگام رينگهاي پيستون و جداره سيلندر نشود و حداقل مقدار دي اکسيد گوگرد را هم از طريق اگزوز دفع کند.
   
ميزان ناچيز گوگرد در سوخت قابل چشم پوشي است ولي بايد توجه داشت که همين مقدار کم هم مي تواند باعث خوردگي و آسيب ديدگي موتور شود.
هر گاه از سوختي استفاده مي کنيد که بيشتر از0/5 درصد جرمي گوگرد دارد بايد دفعات تعويض روغن را زيادتر کنيد.
تمامي موتورهاي ديزلي که در شاهراههاي ايالات متحده حرکت مي کنند بايد ذرات معلقي که از اگزوز آنها خارج مي شود کمتر از0/1 گرم به ازاي هر اسب بخار باشد. به منظور فراهم سازي چنين شرايطي ميزان گوگرد موجود در سوخت نبايد بيشتر از0/5 درصد باشد. اين نوع سوخت با برچسب ترمز مشخص شده است. 
   سوخت ديزل در هنگامي که هوا سرد است تشکيل کريستالهاي مومي شکلي را مي دهد که مي تواند سبب مسدود شدن فيلتر سوخت و اختلال در سوخت رساني شود. براي جلوگيري از اين مشکل راه حل هاي متفاوتي ارايه شده است.
بعضي ها از سوختي که به همين منظور، تصفيه اضافي شده است، استفاده مي کنند و برخي نيز افزودني هايي به سوخت اضافه مي کنند مانند اضافه کردن نفت سفيد به گازوئيل که موجب بهتر شدن درجه ابري بودن سوخت (Cloud Point Temperatures) مي شود. ولي اين مسئله سبب مي شود که سوختي سبک تر با ارزش حرارتي پايين تري بوجود آيد و توان بدست آمده از موتور کم شود. همچنين ميزان هزينه به ازاي مسافت طي شده (Mileage) را هم افزايش مي دهد.
   سوخت بايد تميز و عاري از هر گونه آلاينده اي باشد. محل نگهداري سوخت و مخزن سوخت را بايد مرتب مورد بازرسي قرار داد تا عاري از قطرات آب و ذرات آلاينده و رسوبات باشد. ناپايداري سوخت سبب تشکيل لجن و لعاب (Varnish) در مخزن سوخت مي شود.
جهت تأمین دیزل با انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: پالایشگاه