رنگ خورشیدی برای تولید انرژی پاک

   انرژی های تجدیدپذیر و کارآیی آنها سبب شده محققان روز به روز دست به خلق ایده های نو و کاربردی در راستای توسعه انرژی های پاک بزنند. در همین راستا تیمی از محققان موسسه تکنولوژی سلطنتی ملبورن رنگی را تولیده کرده‌اند که قادر به تولید انرژی پاک است.

این رنگ ترکیبی از اکسید تیتانیوم، که همین حالا هم در بسیاری از رنگ‌ها استفاده می‌شود، با ماده جدیدی به نام «مالیبدنم سولفید» است. این ماده مانند ژل سیلیکا عمل می‌کند که در بسته‌بندی بسیاری از محصولات مصرفی استفاده می‌شود تا با جذب رطوبت از آسیب رسیدن به محصول جلوگیری کند.

این ماده انرژی خورشیدی را نیز مانند رطوبت از هوای اطراف جذب می‌کند. سپس مولکول آب را می‌شکند و به هیدروژن و اکسیژن تبدیل می‌کند؛ هیدروژن را برای استفاده در سوخت سلولی یا قدرت‌رسانی به یک وسیله نگه‌ می‌دارد.

توربن دینک، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «ترکیب ساده اضافه شده به این ماده می‌تواند یک دیوار آجری را تبدیل به ملک تولید سوخت و برداشت انرژی کند».

باوجود این که انتظار نمی‌رود این رنگ تا پنج سال آینده روانه بازار شود، دینک بر این باور است که محصول نهایی با قیمتی مقرون به‌صرفه تولید خواهد شد.

وی همچنین مدعی است که این رنگ در انواع شرایط آب و هوایی، از محیط‌های مرطوب گرفته تا داغ و خشک و حتی آنهایی که در نزدیکی آب قرار دارند، موثر خواهد بود. درواقع این رنگ در هر محیطی که دارای بخار آب در هوا باشد، حتی مناطق دور از آب، توانایی تولید انرژی را دارد.

از این رنگ می‌توان برای پوشاندن مناطقی استفاده کرد که به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی‌کند تا جایگزین مناسبی برای پنل‌های خورشیدی باشد و قابلیت تولید انرژی پاک هر خانه‌‌ای را به حداکثر برساند. هر سطحی که قابل رنگ کردن باشد (حصار و سایه‌بان) می‌تواند تبدیل به یک ساختار مولد انرژی پاک شود.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: رنگ خورشیدی
  • سازمانهاي وابسته: موسسه تکنولوژی سلطنتی ملبورن