تفاوت کولر ابی و سلولزی

کولر آبی و واسط های تبخیری

اساس کار کولر آبی بدین صورت است که هوای گرم را از محیط می گیرد و بعد از گذشتن از پدهایی که از آب پر شده اند در طی این فرایند آب تبخیر می شود و باعث شده که هوای گرم خنک شده و به گردش در آید موقعی که آب از یک سطح بخار شود آن سطح فورا خنک شده زیرا برای تبدیل مایع به بخار احتیاج به گرما دارد.

واسط های تبخیری یا پدهای خنک کننده یکی از مولفه های اصلی در کولر آبی می باشند به طور کلی دو نوع واسط تبخیری برای کولرهای آبی وجود دارد که هر کدام از این واسط های تبخیری مزایا و معایبی دارند.

 

تفاوت کولر ابی و سلولزی

 

پوشال چیست؟

پوشال رشته های کوتاه و بلند چوبی است  که از چوب درخت تیره بید، سپیدار و صنوبر تولید می گردد و توسط ماشین آلات تولید پوشال، تولید می گردد.

 تفاوت کولر ابی و سلولزی

 

مزیت های کولر آبی پوشالی

  • ارزان بودن و در دسترس بودن همیشگی پوشال
  • وزن سبک پوشال

تفاوت کولر ابی و سلولزی

معایب کولر آبی پوشالی

  • تعویض پوشال ها باید هر سال انجام گردد به علت اینکه چوب در برابر رطوبت پوسیده و تجزیه می گردد.
  • پوشال ها دارای راندمان کمتری نسبت به کولرهای سلولزی است(راندمان 75%).
  • به دلیل ساختار نفوذ پذیر پوشال گرد و خاک را از محیط اطراف جذب کرده و به خانه انتقال می دهد.
  • به دلیل اینکه چوب آن هم از نوع مرطوبش محل تجمع و رشد باکتری هاست که باعث مشکلات و ناراحتی های دستگاه تنفس می شود.
  • به دلیل ساختار نامستحکم پوشال و فواصل خالی و تخلخل زیاد بین رشته های چوب پوشال، رشته های پوشال را به محفظه آب کولر و بیرون از کولر ریخته وهزینه های نگهداری را افزایش می دهد و ایجاد بوی نامطبوع می کند. هم این طور ممکن است مقداری از آب به بیرون از محفظه کولر ریخته شود و متعاقب آن پوشال ها دفرمه شده و بعد از مدتی کارایی اولیه خود را از دست می دهد.

 

تفاوت کولر ابی و سلولزی

پدهای سلولزی چیست؟

پدهای سلولزی از ورقه های سلولزی چسبیده به هم راه راه که با توالی معکوس کنار هم قرار گرفته اند تشکیل شده است.

 

تفاوت کولر ابی و سلولزی

 

مزیت های کولر آبی سلولزی

  • راندمان بالاتر پدهای سلولزی نسبت به کولرهای آبی پوشالی 85%
  • عمر طولانی تر پدهای سلولزی بصورتی که اگر بخوبی نگهداری شوند چهار تا پنج سال می توان از آن ها استفاده کرد و بدلیل ساختار منظم و مستحکم باعث می شود که نگهداری و تمیز کردن آن آسان گردد.
  • جذب عالی آب و گردش آب منظم در آن به دلیل ساختار سلولز و بافت متراکم آن
  • به دلیل بافت مستحکم این نوع از پدها، از نفوذ گرد و غبار و حشرات محیط خارج به داخل جلوگیری کرده و هوای تمیز و سالمی را برای تنفس فراهم می آورد و بوی نامطبوع تولید نمی کند.
  • بر خلاف واسط تبخیری پوشالی، چارچوب نگهدارنده این پدها از گالوانیزه یا آلومینیوم بوده و از زنگ زدن آن به دلیل مجاورت دائم آن با آب پیشگیری کرده و همین طور از دفرمه شدن آن جلوگیری می کند.
  • پدهای سلولزی کاملا ecofriendly  بوده و هیچ گونه گازی را تولید نمی کنند.

 

تفاوت کولر ابی و سلولزی

 

معایب پدهای سلولزی

  • قیمت بالای پدهای سلولزی که البته با توجه به مزایای یاد شده و ماندگاری تا 5 سال و... مقرون به صرفه است.

 

تفاوت کولر ابی و سلولزی

 

تفاوت کولر آبی سلولزی و کولر آبی پوشالی

در کولر های آبی با پد پوشالی واسط تبخیری از نوع پوشال است. و چون پوشال دارای بافت نامنسجم و شکننده است ذرات ریز از بافت جدا می‌شوند و در هوا پراکنده می‌شوند و باعث سوزش چشم و یا آلرژی در افراد می‌شوند و هم چنین احتمال مبتلا شدن افرادی که از کولر پوشالی استفاده می‌کنند به بیماری‌های تنفسی بسیار زیاد است. مورد دیگر این که سطح پوشال به دلیل ناهمواری مانع از پخش یکنواخت آب می‌شود یعنی در بسیاری از موارد بخشی از پوشال خشک است و بخشی دیگر از آن مملو از آب است و این خشک ماندن قسمتی از پوشال راندمان کولر را کاهش می‌دهد.

تفاوت کولر ابی و سلولزی

 

تفاوت دیگر خیس و انباشته شدن آب در پوشال‌ها است که باعث رشد میکروب و باکتری می‌شود و بعد در هوا پراکنده می‌شود. می‌تواند باعث بیماری‌ها و آلرژی در افراد می‌شود ولی در کولر آبی سلولزی پدهای سلولز یک ساختار همگن و هماهنگ را دارا می‌باشند که این ساختار باعث می‌شود آب کاملا یکنواخت توزیع شود و هیچ نقطه‌ای در پد سلولزی نباشد که یا در آن آب انباشته شده باشد.

 

تفاوت کولر ابی و سلولزی

 

کولرهای سلولزی میزان مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به کولرهای آبی پوشالی دارند. پدهای سلولزی به دلیل کاهش درجه حرارت هوا تا 15 درجه سانتی گراد می‌توانند باعث کاهش میزان برق مصرفی شوند و هرینه انرژی را کاهش دهند. همان طور که قبلا هم اشاره شد پدهای سلولزی از یک ساختار منظم تشکیل شده‌اند و این مسئله باعث می‌شود که رسوب زدایی در آن ها کمتر اتفاق می‌افتد در حالی که در کولر آبی به دلیل استفاده از آب معمولی احتمال رسوب و زنگ زدگی زیاد می‌باشد.

 

جهت خحرید یا نیاز به مشاوره در رابطه با انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی با انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي