لنزهای بادی تحولی جدید در انرژی سبز

   طراحی جدید توربین‌های بادی پژوهشگران ژاپنی انرژی خروجی توربین‌های بادی را دو یا سه برابر خواهد کرد بگونه ای که امید می رود این دستاوردها ما را به انرژی سبز تجدید‌پذیر مقرون‌ به صرفه و ایده آل نزدیک‌تر نمایند. لنزهای بادی طراحی شده توسط پژوهشگران ژاپنی دانشگاه کیوشو بعضی از محدودیت‌های توربین‌های بادی فعلی را از میان برده و سبب شده امیدها برای دست یابی به دستاوردی جدید و بهینه تر بیشتر گردد.

   لنزهای بادی شامل حلقه‌های خمیده‌ای هستند که هنگام چرخش تیغه‌های توربین آنها را احاطه کرده و موجب ایجاد حجم هوایی کم فشار در جلوی توربین می‌شوند. این کار اثر هدایت و شتاب‌دهی جریان هوا، در زمان ورود آن به محدوده‌ی تیغه‌ها را دارد، که نهایتا باعث دو برابر یا سه برابر شدن خروجی توربین بادی می‌شود.

800px-Windlens1.jpg

   قسمت دور از ساحل دریا بهترین مکان از دید پژوهشگران برای نصب این توربین های بادی است چرا که وزش باد در این مناطق با شدت بیشتر و مستمرتر صورت می گیرد. لنزهای بادی بر روی سکوهای شش ضلعی که در فاصله ۲۰ تا ۴۰ کیلومتری با استفاده از تمهیدات لازم به سطح اقیانوس متصل و مهار شده‌اند، در صورت بروز سونامی، بر روی سطح اقیانوس شناور باقی ماندهو وقوع زلزله نیز قادر به صدمه زدن به آنها نمی باشند. با عدم نصب این سکوها در مکان های که پرندگان مهاجر از آنجا استفاده می کنند نیز  می توان از صدمه زدن به آنها جلوگیری به عمل آورد.
    در حال حاضر نمونه‌ی آزمایشی این توربین‌های بادی فعال است و طرفداران انرژی‌های سبز امیدوارند این دستاورد جدید، مدلی واقعی برای تامین انرژی تجدیدپذیر که اثر تخریبی بسیار کمی روی محیط زیست دارند باشند. توان فناوری لنزهای بادی، معادل بهره‌وری و توان خروجی انرژی هسته‌ای است و این دستاورد می‌تواند منبعی تجدیدپذیر از انرژی باشد که در مقایسه با فناوری هسته‌ای ارزان‌تر و ایمن‌تر است.

   سال گذشته در امریکا توربین‌های بادی حدود ۴۰۱۸۰ مگاوات برق تولید کردند که این مقدار معادل ۲/۳ % از کل انرژی مورد نیاز این کشور است. سه برابر کردن این مقدار با استفاده از فناوری لنزهای بادی شاید این مقدار را به ۱۰% برساند. با توجه به دشت‌های بسیار وسیعی که به راحتی می‌توان توربین‌های بادی را در آنها نصب کرد، حدود ۲۰% از کل انرژی مورد نیاز امریکا را می‌توان با استفاده از نیروگاه‌های بادی مستقر شده روی زمین تامین نمود.

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: پژوهشگران ژاپنی دانشگاه کیوشو
  • حوزه کاربرد: لنزهای بادی