دانشجوی عمران باید حدود 140 الی 150 واحد درسی را بگذراند تا موفق به اخذ مدرک کارشناسی شود که این تعداد واحد درسی را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد.

گروه اول درس‌های عمومی است که حدود 20 واحد را شامل می‌شود. درس‌هایی نظیر زبان و ادبیات فارسی، معارف، تنظیم خانواده، زبان انگلیسی، کارآفرینی، تربیت بدنی و… در این گروه قرار می‌گیرد.

گروه دوم درس‌های پایه است که حدود 40 واحد را شامل می‌شود. درس‌هایی مانند ریاضیات 1 و 2 و معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات، محاسبات عددی، فیزیک مکانیک و حرارت، دینامیک و مکانیک سیالات در این گروه قرار می‌گیرند.

گروه سوم که حدود 80 واحد را شامل می‌شود درس‌های تخصصی رشته‌ی عمران است. به طور کلی درس‌های تخصصی رشته‌ی عمران را می‌توان به دو گروه محاسباتی و غیر محاسباتی تقسیم کرد.

الف) درس‌های غیر محاسباتی عموماً به بحث و بررسی درباره‌ی خواص مواد و مصالح ساختمانی و انواع آن و چگونگی اجرای فنی جزء‌به‌جزء قسمت‌های مختلف انواع ساختمان و سازه‌ها بر اساس نقشه‌های مهندسی، همراه با رعایت استاندارد می‌پردازد.

درس‌هایی نظیر مواد و مصالح ساختمانی، زمین‌شناسی، نقشه‌کشی معماری و سازه (دستی و رایانه‌ای)، آیین‌نامه‌های ساختمانی، مبانی معماری و شهرسازی، محوطه‌سازی، ماشین‌آلات ساختمانی و راهسازی و… و زبان تخصصی از این دسته‌اند.

ب) درس‌های محاسباتی که به نوعی پاشنه‌ی آشیل رشته‌ی عمران است، عامل تمایز این رشته با رشته‌‌ی معماری محسوب می‌شود؛ بنابراین از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طور کلی درس‌های محاسباتی را می‌توان در دو شاخه طبقه‌بندی کرد:

1) شاخه‌ی اول محاسبات ایستایی (پایداری) و مقاومت سازه در برابر انواع بارهای وارده است که در این مبحث مجموعه‌ای از درس‌ها از جمله استاتیک، مقاومت مصالح، تحلیل و بارگذاری سازه، مهندسی زلزله، محاسبات سازه‌های فولادی و بتنی، طرح اختلاط بتن، روسازی راه و… قرار می‌گیرند.

2) شاخه‌ی دوم مربوط به ایستایی زمینی است که سازه (ساختمان یا راه) بر روی آن قرار می‌گیرد. هم‌چنین چگونگی برداشت و پیاده‌سازی نقشه‌های فنی و برآورد هزینه‌ی پروژه نیز در این گروه قرار دارد. درس‌هایی نظیر مکانیک خاک، مهندسی پی، راهسازی، نقشه‌برداری، هیدرولوژی، هیدرولیک، مهندسی آب و فاضلاب، متره و برآورد و… در این گروه طبقه‌‌بندی می‌شود.

البته لازم به ذکر است که در هر دو گروه محاسباتی و غیر محاسباتی درس‌های تخصصی و حتی در درس‌های عمومی و پایه نیز درس‌هایی به عنوان درس‌های عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی قرار دارند که مجموعاً کم‌تر از 20 واحد را شامل می‌شوند. از جمله آزمایشگاه فیزیک مکانیک، کارگاه قالب‌بندی و آرماتور، کارگاه تأسیسات برقی و مکانیکی، کارگاه جوش‌کاری، آزمایشگاه خاک، بتن و مقاومت مصالح.