ساخت پنل خورشیدی با فناوری نانو در ایران

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجری طرح پژوهشی ساخت و بررسی سلول های خورشیدی نانوساختار با ساختارهای محدودشده شبه یک بعدی اعلام کرد: در این طرح برای اولین بار ساخت سلول های خورشیدی نسل جدید با استفاده از ساختارهای منحصر به فرد شبه یک بعدی پیشنهاد شد. 

نانوساختارهای دی اکسید تیتانیوم به صورت ستون هایی روی الکترودهای سلول خورشیدی ایجاد می شوند تا این ساختارها بتوانند دارای ترابردالکترونی بهتری نسبت به سلول های متعارف باشند.
 
یاسر عبدی در مورد اهمیت اجرای این طرح افزود: استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست از جمله دغدغه های امروز وزارت نیرو به حساب می آید؛ در این راستا گروه های متعددی در ایران دست به کار تولید سلول های خورشیدی شده اند و در بین این سلول های خوشیدی، سلول های نسل جدید از اهمیت بالایی برخوردار هستند. 
 
وی تصریح کرد: به دلیل ارزان و در دسترس بودن مواد مورد استفاده و اینکه انتظار می رود آینده سلول های خورشیدی بر این مبنا باشد، در نظر داریم با پیشنهاد ساختار جدید به بهبود عملکرد این نوع سلول ها کمک کنیم. 
عبدی با اشاره به اینکه هدف این طرح بررسی بهبود ترابرد الکترون در این ساختارها است، گفت: ترابردالکترون ها در سلول های خورشیدی رنگدانه ای، از طریق فرآیند پخش در یک اکسید نیم رسانای نانوساختارِ مزومتخلخل صورت می گیرد. باز ترکیب الکترون ها با یون های موجود در الکترولیت، منجر به طول پخش و بهرۀ گردآوری محدود الکترون ها می شود. 
 
بهرۀ گردآوری یکی از کمیت های اساسی در توصیف عملکرد سلول های خورشیدی است و به طور مستقیم با جریان مدار کوتاه سلول در ارتباط است. 
 
وی اندازه گیری های مرتبط با پارامترهای ترابردالکترونی در سلول های خورشیدی رنگدانه ای را در دو دسته کلی طبقه بندی کرد و افزود: روش های مبتنی بر اندازه‎ گیری در حالت پایدار و روش های مبتنی بر اندازه گیری پاسخ های سلول به اختلال های گذرا در این دو دسته جا دارند؛ نتایج حاصل از این دو دسته در اغلب موارد متفاوت و متناقض است. این تفاوت ها در مورد طول پخش و بهرۀ گردآوری الکترون ها نمود بیشتری دارد.
به گفته عبدی بر اساس گزارش های تجربی و نظری، اختلاف در نتایج بین این دو دسته از آنجایی ناشی می شود که رابطه صریحی برای بهرۀ گردآوری الکترون ها در سلول و نحوۀ وابستگی آن به کمیت هایی همچون طول پخش الکترون ها وجود ندارد؛ وجود چنین نقصی انگیزه اصلی ما برای ارایه مدلی به منظور فرمول بندی بهرۀ گردآوری الکترون ها شد. 
 
وی خاطرنشان کرد: در این طرح با جایگزینی شبکه نانوذرات به هم پیوسته که به طور معمول در سلول های خورشیدی استفاده می شوند با ستون هایی متشکل از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم، به دنبال ایجاد زمینه ای برای ترابرد شبه یک بعدی الکترون هستیم. 

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: www.isti.ir
  • حوزه کاربرد: فناوری نانو در ساخت پنل خورشیدی