اجلاس مشترک کنسرسیوم نفت و انرژی سازمان اکو

   اولین نشست تشکیل کنسرسیوم بخش های دولتی و خصوصی انرژی و پتروشیمی اکو در تاریخ 26 و 27 مرداد ماه سال جاری همزمان با بیست و یکمین اجلاس کمیته اجرایی اتاق اکو توسط کمیته ملی ایرانی اتاق بازرگانی و صنعت اکو در محل اتاق ایران برگزار خواهد شد.

جلسه هماهنگی برای برگزاری اولین اجلاس کنسرسیوم بخش های دولتی و خصوصی انرژی و پتروشیمی اکو که قرار است مردادماه برگزار شود، با حضور نمایندگان سفارتخانه های کشورهای عضو اکو در تهران، سازمان اکو، وزارت خارجه، وزارت نفت و روسای کمیته های پنج گانه این رویداد به منظور برنامه‌ریزی برای مشارکت حداکثری شرکت های فعال در زمینه انرژی و پتروشیمی کشورهای عضو اکو، برگزار شد.

محمدرضا کرباسی دبیر کل کمتیه ملی ایرانی اتاق بازرگانی و صنعت اکو در این نشست اظهار داشت: برگزاری این اجلاس مصوب سومین اجلاس وزرای انرژی اکو بوده است و بنا به تائید و تاکید بیست و سومین و بیست و پنجمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو انتظار داریم که شرکت‌های فعال در حوزه انرژی کشورهای اکو با حضور خود در این کنسرسیوم تصمیمات و اهداف وزرای انرژی را اجرایی کنند.

کرباسی با اشاره به برنامه این رویداد اعلام کرد: مقرر شده است از 24 تا 27 مرداد ماه سال جاری رویدادهای مربوط به کمیته های تخصصی اکو و نشست کنسرسیوم انرژی برگزار شود به طوری که  در دو روز اول، شش کمیته تخصصی اکو نشست خواهند داشت و در دو روز بعد نشست های موازی اجلاس کنسرسیوم انرژی اکو به همراه بیست و یکمین کمیته اجرایی اتاق اکو برگزار می شود. قرار است مصوبات اجلاس کنسرسیوم به اجلاس کمیته اجرایی ارائه شود.

دبیرکل کمتیه ملی ایرانی اتاق بازرگانی و صنعت اکو گفت: موسسات و بانک های تامین کننده مالی پروژه ها از جمله بانک توسعه تجارت اکو و بانک توسعه اسلامی به این اجلاس دعوت شده اند و همچنین از بانک توسعه آسیایی ADB نیز توسط سازمان اکو دعوت به عمل آمده است.

وی ادامه داد: در نظر است با توجه به عدم عضویت ایران در بانک ADB در این اجلاس موافقت نامه ای با این بانک امضاء شود تا پروژه های انرژی منطقه اکو با مشارکت ایران نیز بتوانند از تسهیلات این بانک استفاده کنند.

در ادامه این نشست، زینال اف مدیر بخش انرژی و معدن دبیرخانه اکو گفت: در این اجلاس شرکت های فعال در زمینه انرژی از دو بخش دولتی و خصوصی حضور خواهند داشت که سطح مشارکت شرکت ها بسیار اهمیت دارد.

زینال‌اف تاکید کرد: تامین مالی پروژه های انرژی اکو توسط بانک توسعه و تجارت اکو و بانک توسعه اسلامی حائز اهمیت است.

هاشمیان قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین الملل نیز در این نشست عنوان کرد: هدف از برگزاری اجلاس این است که ابتدا شرکت های فعال در زمینه انرژی کشورهای عضو اکو همدیگر را در این رویداد پیدا کنند و اینکه فقط پروژه های مربوط به یک کشور مطرح نشود بلکه پروژه های مربوط به کشورهای اکو و یا اینکه پروژه های مطرح شده بین دو کشور عضو اکو مورد توجه قرار گیرد.

هاشمیان افزود: هدف اصلی این است که انتقال تجربه از طریق این شرکت ها برای اهداف داخلی و بازار داخلی کشورهای اکو انجام شود. مهم این است که با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های منطقه اکو، در این منطقه و برای این منطقه کار کنیم.

هاشمی نماینده وزارت خارجه در این نشست نیز از صدور ویزای رایگان برای شرکت کنندگان در این اجلاس خبر داد.

در این نشست نقشه راه کنسرسیوم انرژی اکو که توسط انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران تهیه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد 5 کارگروه تخصصی در زمینه های سوختهای فسیلی و پتروشیمی، تولید و توزیع و انتقال برق، انرژی های تجدید پذیر، بهینه سازی و بهره وری و منابع مالی و سرمایه گذاری تشکیل شود.

در پایان این نشست مقرر شد که سفارت خانه های کشورهای عضو اکو در تهران با وزارت خانه های انرژی کشور متبوع خود برای مشارکت حداکثری شرکت های فعال در زمینه انرژی و ترغیب آنها برای حضور در این اجلاس در تماس باشند.

فایل مفاد اولیه کنسرسیوم نفت و انرژی اکو به پیوست می باشد.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: اتاق بازرگانی
  • حوزه کاربرد: صنایع نفت و گاز