چاپ کردن این صفحه

فولادمبارکه به وسعت ایران

   به گزارش خبرنگار فولاد، دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه بین المللی، متالورژی، ریخته گری، فولاد، معادن و صنایع وابسته گفت: اصفهان با تولید بیش از60درصد فولاد کشور به عنوان پایتخت تولید فولاد کشور شناخته شده و برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی است برای تبادل دانش فنی بین فعالان این صنعت سترگ. نمایشگاه امسال ویترینی به وسعت5هزار متر مربع است که در آن تولیدات جدید، کارآفرینی ها و تکنولوژی های روز به نمایش در آمده و بازدیدکنندگان به خوبی می توانند در این نمایشگاه از دستاوردها و تولیدات جدید در حوزه صنعت فولاد باخبر شوند و تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات و کارآفرینان نیز با عرضه کالاها به معرفی خود بپردازند و واقعاً جای خوشحالی دارد بازدیدکنندگان در این نمایشگاه با دستاوردهایی آشنا میشوند که در گذشته از خارج تأمین میشده است.

   مدیرعامل فولادمبارکه افزود: امروز ما دستاوردهای جدیدی داریم که در گذشته برای تأمین از خارج، همواره با مشکل مواجه بودیم. حتی اگر دچار مشکل هم نبودیم باید ارز خارج میکردیم تا بتوانیم آن کالا را تأمین نماییم ولی امروز اکثر آنها به دست صنعتگر داخلی قابل ساخت، تأمین و ارائه به بازار داخل است. برای مثال هنگام افتتاح خط بریکت سازی فولادمبارکه با ظرفیت500هزارتن که بزرگترین واحد در منطقه است افتخار کردیم که آنچه رونمایی و افتتاح می شود با طراحی، ساخت و اجرای شرکت ایریتک و به صورت کامل ساخت داخل بوده است.

   سبحانی به2هزار شرکت بالادستی فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید فولاد، دانش فنی بسیار مناسبی در کشور ایجاد شده و در زنجیره تولید توانستهایم اتکا به خارج را به حداقل برسانیم. اگرچه ممکن است در روند اجرای یک پروژه بعضی از تجهیزات از  خارج وارد شود ولی مهم این است که دانش و تکنولوژی این کار در اختیار شرکتهای ایرانی باشد. در زنجیره تولید فولاد از گندله سازی تا واحدهای نوردی پایین دست، خیلی کم اتفاق می افتد که همه تجهیزات از خارج تأمین شود.

   وی با اشاره به اقدامات انجام شده در فولادمبارکه در راستای استفاده از توان سازندگان داخلی گفت: در داخل شرکت فولادمبارکه واحد بومیسازی راهاندازی شده و در حال حاضر بسیاری از قطعات و تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز ما، در این واحد بررسی و نقشه های آنها تهیه شده و یا با مهندسی معکوس، دانش ساخت و کتابچه آن آماده شده و دراختیار شرکت سازنده قرارگرفته تا با استفاده از پتانسیل شرکتهای داخلی نسبت به ساخت آنها در داخل اقدام شود. در واقع با تشکیل واحد بومی سازی و استفاده از مهندسی معکوس، صنعتگران داخلی توانایی تولید و ساخت بسیاری از تجهیزات وارداتی را پیدا کرده اند.

   مدیرعامل فولاد مبارکه ساخت داخل را تعهدی دوطرفه خواند و تصریح کرد: هم مدیران واحدهایی که مصرف کننده ماشین آلات و تجهیزات هستند باید تعهد به ساخت داخل داشته باشند و هم سازندگان و تأمین کنندگان داخلی باید به کیفیت قطعه تولید شده تعهد داشته باشند. برای یک کارخانه تولیدکننده فولاد، حفظ کیفیت و کمیت تولید در صدر اولویتها است و اگر قرار باشد قطعهای از داخل خریداری شود و این قطعه به دلیل نداشتن کیفیت لازم باعث شود یکی از این دو عامل تغییر کند ترجیح داده میشود از خارج تهیه گردد تا در روند تولید خدشه ای وارد نشود چراکه سود استاندارد در تولید کیفی و کمی برای یک کارخانه تعریف شده است، با این حال تا به امروز به ندرت تجهیزی داشتیم که ساخت داخل بوده و به این نتیجه رسیده باشیم که نمونه خارجی آن از کیفیت بهتری برخوردار بوده و از ساخت داخلی تجهیز پشیمان باشیم. حتی در بسیاری از موارد نمونه های ساخت داخل از نظر کیفیت و کارایی از نمونه خارجی مشابه، مرغوب تر بوده که در فولادمبارکه تجهیزات ساخت داخل فراوانی داریم که کیفیت آنها به مراتب بهتر از نمونههای خارجی است .

   دکتر سبحانی، با اشاره به تهیه مواد اولیه و مواد مصرفی موردنیاز شرکت فولادمبارکه گفت: بالای95درصد از این اقلام در داخل تهیه شده که در چند مورد معدود مجبور به تهیه از خارج هستیم. در بحث الکترودهای گرافیتی نیز که در گذشته از طریق واردات تأمین میشد، در حال حاضر سرمایهگذاری برای تولید داخل صورت گرفته و به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید و با این حرکت، اتکای فولادمبارکه، بهجز چند کالایی که تولید داخل آنها غیراقتصادی است، به طور کامل از خارج قطع میشود.

   وی با اشاره به صنایع مرتبط با صنعت فولاد گفت: در پایین دست فولادمبارکه نیز صنایع مختلف، محصولات فولادی را دریافت نموده و به فرآورده تولیدی مبدل کرده و به بازار داخلی تزریق میکنند که به دلیل وجود ذوب آهن و فولادمبارکه در اصفهان بخش عمده ای از2000شرکت بالادستی و1000شرکت پایین دستی در خود استان اصفهان متمرکز هستند. دکتر سبحانی در پایان تأکید کرد: باتوجه به اینکه اصفهان پایتخت تولید فولاد کشور نامیده میشود، به یک نمایشگاه دائمی تخصصی صنعت فولاد در اصفهان و کشور نیازداریم تا بطور مستمر، گویا و نشانگر توانمندی ها، قطعات و تجهیزات این صنعت برای خریداران داخلی و خارجی باشد تا هرکس هر قطعه ای را که احتیاج داشت بتواند در هر لحظه از این نمایشگاه تهیه نماید، حتی اگر استقرار فیزیکی این نمایشگاه تخصصی مقدور نیست به صورت مجازی مناسب است این نمایشگاه راه اندازی شود.

   دکتر مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو)نیز در این آئین گفت: خوشبختانه نمایشگاه فولاد هر ساله نسبت به سال قبل آن بهتر میشود و خوشحالیم که این اتفاق در حال روی دادن است.

   وی افزود: افتتاح پروژههای سولفورزدایی، واحد آب دمین و بریکتسازی فولاد مبارکه اصفهان بحث اقتصاد مقاومتی بود و این نشان میدهد که از ظرفیتهای کشور در حال استفاده هستیم و افتتاح هایی که در فولاد مبارکه رخ داد در جهت تأکیدات رهبری و شخص رییس جمهور و دولت است.

   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ظرف چند سال گذشته بحث طرح جامع فولاد مطرح بوده و بخشی از این طرح اعلام شده است، ادامه داد: در تلاش هستیم که دستور العملها و استراتژیهای این طرح اعمال شود و این اتفاق حتماً رخ خواهد داد و این طرح به سرانجام میرسد.

  کرباسیان رسیدن به ظرفیت55میلیون تنی فولاد خام در افق1404را عملی دانست و ادامه داد:  تنها تولید فولاد خام مطرح نیست و تلاش داریم در این برنامه به خلق ارزش افزوده و تنوع محصولات برسیم که تولید ریل و ورق آجدار از جمله آنها است.

   وی با تأکید بر این موضوع که بحث ما نباید فقط تولید فولاد باشد، تصریح کرد: باید فولادی تولید کنیم که اولاً به مصرف داخل برسد و ثانیاً دارای ارزش افزوده بالایی باشد و باید به این سمت حرکت کنیم و هدف را در این مسیر ببینیم.

   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در سالهای اخیر تلاش کردیم زنجیره نابسامان تولید فولاد را متناسب کنیم و از همین رو افزایش تولید گندله در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر تا حدودی این زنجیره اصلاح شده است.

   کرباسیان با اشاره به اینکه فولاد مبارکه در آینده نزدیک افزایش دو میلیون تنی تولید فولاد را تجربه میکند، گفت: اگر بخواهیم وارد بازار صادرات شویم قیمت قابل رقابت یکی از موضوعات اساسی است که خوشبختانه در این مسیر سال گذشته توانستیم رکورد صادرات فولاد را بشکنیم و بیش از چهار میلیون تن فولاد صادر کردیم.
   وی خاطرنشان کرد: در سال جاری یک میلیون تن صادرات صنایع معدنی داشتهایم که این میزان صادرات7میلیارد دلار برای کشور درآمد ارزی داشته است.
   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت و مجلس باید به کمک صنعتگران بیایند هنگام صحبت و مذاکره با شرکتهای خارجی دو موضوع اساسی ساخت داخل و ورود تکنولوژی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

   کرباسیان تصریح کرد: در تولید آهن اسفنجی و احداث واحدهای مرتبط با آن هیچ اتکایی به خارج نداریم و امسال نیز پنج طرح فولادی از هفت طرح نیمهتمام افتتاح و4میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد.

   وی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده تا پایان برنامه ششم30میلیارد دلار در بخش صنایع معدنی و معدن جذب شود.
همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی در این مراسم از پیش بینی دولت برای تولید55میلیون تن فولاد در سال1404خبرداد و بر ضرورت کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده این محصول تأکید کرد .

   مهدی کرباسیان افزود: اگر بخواهیم صادرات فولاد داشته باشیم باید قیمت تمام شده قابل رقابت در عرصه جهانی باشد.
کرباسیان اظهار کرد: صادرات یک اصل است زیرا هم باعث حفظ کیفیت و قیمت تمام شده می شود و هم منابع ارزی بهمراه دارد.

   رسول محققیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بینالمللی استان اصفهان در آیین افتتاحیه اظهار کرد: صنعت فولاد سالهاست اراده فولادین متخصصان و مسوولان عرصه صنعت و اقتصاد کشور را به خدمت گرفته و با عصاره اصیل دانش فنی و نیروهای بومی، پیشرفت و پیشبرد اهداف این بخش را به ارمغان آورده است. هر چند فضای سخت رقابت به ویژه در دوران رکود و سال های گذشته، برخی از توانمندی های این حوزه را به کوره مشکلات ریخت و فرصت خلق بازارهای جدید را از فعالان همیشه پرتلاش این عرصه سلب کرد، اما همچنان مزیت های اقتصادی این صنعت در داخل کشور می تواند راهگشا و نقطه اتکای حرکتهای بعدی قلمداد شود.

   وی افزود: تحمیل مشکلات به فولادسازان کشور، به معنای تضعیف تولید ناخالص داخلی خواهد بود. اما باید قبول کرد که بخشی از مسایل پیش روی این صنعت از مشکلات درون صنعتی مانند بالا بودن هزینه تولید، آماده نبودن برای ورود به بازارهای جهانی، نیروی انسانی زیاد در مقابل بهره وری کم و میزان بهره وری انرژی نشأت می گیرد. به هر روی، رکود یا رونق صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع تأثیرگذار در تولید ناخالص داخلی، موضوعی بسیار استراتژیک و راهبردی است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان ادامه داد: نمایشگاه های تخصصی نیز، نیرو و جان مایه اصلی خود را از همین نقش و اهمیت صنایع در اقتصاد داخل و خارج کشور می گیرند. در مسیر برپایی رویدادی مانند نمایشگاه ملی و بین المللی صنعت فولاد که شاهد گشایش آن در اصفهان هستیم، تمامی ارکان تأثیرگذار و حایز اهمیت این صنعت در کنار هم تجمیع شده و بر اساس مزیتهای استانی و ویژگی های ملی این صنعت، فضایی برای بروز و ظهور جدیدترین تولیدات و خدمات و نیز معرفی کامل توانمندی های مجموعه های فعال در این عرصه پدید می آورند.
   محققیان تصریح کرد: بیان مسایل و دغدغه ها و مشاهده عینی آنها و نیز بررسی ویژگی ها و نیازها و لمس واقعیت آن در فضای نمایشگاه، این امکان را در اختیار همه مشارکت کنندگان، مسوولان، دست اندرکاران و تئوری پردازان این عرصه قرار می دهد که فراتر از معرفی و آشنایی با دستاوردها و خدمات، به لایه های عمیق تر این صنعت رسوخ کرده و نقاط ضعف و قوت را به صورت میدانی آسیبشناسی کنند.
   وی خاطرنشان کرد: شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان خرسند است که امسال نیز با گردهم آوردن93مشارکت کننده از استانهای مختلف کشور، برنامهریزی سمینارهای جانبی، دعوت از مهمانان خارجی و ارتباطگیری با دانشگاهیان، انجمنها و تشکلهای تخصصی این بخش، چنین بستری را مهیا ساخته و پیشکش فعالان فهیم و فرهیخته این صنعت می سازد.
حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بینالمللی متالورژی، ریخته گری، فولاد، معادن و صنایع معدنی گفت: حمایت از صادرات بویژه صادرات غیر نفتی، معدن و صنایع معدنی بسیار حائز اهمیت است.
وی تأکید کرد: بهترین جایگزین نفت برای رشد اقتصاد مقاومتی، معدن و صنایع معدنی است.
فولادگر اظهار کرد: سهم معدن و صنایع معدنی کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی است.
   وی با بیان اینکه موانع صادرات باید برطرف شود، گفت: شرکت های فولاد اگر صادرات محور شوند به پیشرفت دست می یابند.
فولادگر اظهار کرد: در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با نبود راهبرد روبرو بوده و نیازمند یک راهبرد مدون در این بخش هستیم.
   وی تأکید کرد: داشتن راهبرد، انتقال فناوری از خارج و استفاده از ظرفیت داخلی ( رعایت قانون حداکثر) سه نکته بسیار مهم و کلیدی در بخش معدن و صادرات است.
   در نهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، ریخته گری، فولاد، معادن و صنایع معدنی،93شرکت کننده از استانهای اصفهان، تهران، خراسان رضوی، مازندران و آذربایجان شرقی و یک شرکت خارجی از کشور هندوستان شرکت داشتند که حضور شرکت فولادمبارکه اصفهان با تمام شرکت های اقماری و زیرمجموعه خود در قالب یک سالن هزارمتری از جمله ویژگی های این دوره از نمایشگاه بود.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • حوزه کاربرد: صنعت فولاد