صادرات نفت ایران به هند رکورد زد

   واردات سالانه نفت هند از ایران در سال 2016 بعد از سرگیری ناشی از لغو تحریم ها و بنا بر گزارش اعلام شده از سوی مؤسسه تامسون رویترز نشان از افزایش بی سابقه در این سال دارد. این افزایش تامین نفت هند از ایران سبب شده، ایران به چهارمین تأمین کننده بزرگ نفت هند در سال 2016 تبدیل شود. ایران درسال 2015 در رتبه پنجم صادرات نفت به هند قرار داشت و این در حالی است که قبل از تحریم‌ها ایران دومین تأمین کننده بزرگ نفت هند محسوب می‌شد.

هند، سومین مصرف کننده بزرگ جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی، روزانه حدود ۴۷۳ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۵، ۲۰۸ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز بوده است.

در ماه دسامبر، واردات نفت هند از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شد و به حدود ۵۴۶ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسید. پالایشگاه‌های هندی در سال ۲۰۱۵ به‌دلیل تحریم‌های غرب و مشکلات بیمه‌ای، خرید نفت از ایران را کاهش داده بودند.

شرکت‌های پالایشگاهی رلاینس اینداستریز، هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم و میتال انرژی در سال گذشته تحت تأثیر تخفیف‌های ارائه شده از سوی تهران، خرید نفت از این کشور را از سر گرفتند.

در بازه زمانی آوریل تا دسامبر، صادرات نفت ایران به هند به‌طور متوسط به رقم بی‌سابقه ۵۳۰ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز رسید که بالاتر از حدود ۴۰۰ هزار بشکه‌ای بود که ایران قبل از تشدید تحریم‌ها به هند صادر می‌کرد. هند در مجموع در سال گذشته ۴٫۳ میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرد که ۷٫۴ درصد بالاتر از سال گذشته بود.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: آژانس خبری انرژی
  • حوزه کاربرد: صادرات نفت ایران
  • سازمانهاي وابسته: پالایشگاه رلاینس اینداستریز، هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم، میتال انرژی، مؤسسه تامسون رویترز