بهینه سازی موتورهای الکتریکی در صنعت

   موتورهای الکتریکی در حقیقت ماشین های الکتریکی هستند که می توانن انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان می دهد که سیستم های موتور الکتریکـی سـهم قابـل تـوجهی از مصـرف انرژی الکتریکی را به خود اختصاص داده اند. آن هـا بـه طـور وســیعی در بخــش هــای مختلــف صــنعتی، خــانگی، اداری، کشاورزی و عمومی کاربرد دارند. در ایران نیز در سال 73 ، حدود %38/5 از کل انرژی الکتریکی مصرفی کشـور و %65/5 از انرژی الکتریکی بخش صنعت توسط موتورهای الکتریکـی صورت گرفته است . بنابراین با توجه به میزان مصرف انـرژی سیستم های موتور الکتریکی، برنامه بهینه سازی مصرف انـرژی در موتورهای الکتریکی هم به دلیل صـرفه جـویی هـای قابـل توجهی که در مصرف و تقاضای انرژی خواهد داشـت و هـم بــه دلیــل اثــرات مثبــت زیســت محیطــی و کــاهش گازهــای گلخانه ای ناشی از نیاز کمتر به احدا ث نیروگاه هـا ، از اهمیـت ویژه ای برخوردار می باشد.

   بیشتر سهم مصرف انرژی در صنایع مختلف به الکتروموتورها اختصاص دارد. بر همین اساس بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم موتورهای الکتریکی از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. جهت بهینه سازی مصرف انرژی در الکتروموتورها چه در مصارف صنعتی و چه خانگی از تکنیک های مختلفی استفاده شده است. برخی از این روش های ممکن در زیر بیان شده اند.

1. انتخاب صحیح اندازه موتور نسبت به بار و توان مورد نیاز باعث می شود تا همواره موتور با راندمان بهینه کار کند (موتورهای با راندمان بالا عموما 4 تا 5 درصد راندمان بالاتری نسبت به موتورهای معمولی دارند)

2. در صورتی که مسائل مالی زیاد مطرح نباشند، استفاده از موتورهای راندمان بالا مناسب تر است.

3. موتورهای سنکرون برای افزایش ضریب توان مناسب تر هستند.

4. هنگام نصب موتورها می بایست به تراز بودن و هم محور بودن آن ها توجه داشت.

5. سیستم تهویه مناسب برای موتورها تعبیه گردد (به ازای افزایش هر 10 درجه سانتی گراد دمای عملکرد موتور در زمان اوج مصرف، عمر مفید موتور تقریبا نصف می گردد).

6. عملکرد موتورها در ولتاژ کمتر (under-voltage) و یا ولتاژ زیاد () باید مورد بازرسی قرار گیرد.

7. تغذیه ورودی برق 3 فاز می بایست متعادل گردد (عدم تعادل و توازن در ولتاژ می تواند 3 تا 5 درصد کاهش توان ورودی موتور را بهمراه داشته باشد).

8. راندمان تقاضا در موتورها پس از سیم پیچی مجدد آن کاهش می یابد (در صورتی که سیم پیچی به درستی انجام نشود، راندمان بین 5 تا 8 درصد کاهش می یابد).

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی