باسداکت و تاریخچه تولید باسداکت

تاریخچه

   ایده اولیه پیدایش باسکت در جهان مانند سایر ابداعات بشر از بروز یک مشکل شکل گرفت. شرکت جنرال موتورز (GM) آمریکا در پی بروز معضلات فراوان بخاطر محدودیت امکان انشعاب گیری توسط سیستم کابل و تابلوهای توزیع برای دستگاه های الکتریکی و نیاز به جابجایی دستگاه ها یا اضافه نمودن دستگاه جدید موضوع را به شرکت جنرال الکتریک (GE) منعکس نمود. آن شرکت نیز سیستم باسداکت را به سفارش آن ها برای نخستین بار طراحی، تولید و عرضه نمود.

   در ایران نیز از سال 1352 باسداکت شناخته شده و تا قبل از انقلاب حدود 80 صنعت و موسسه به سیستم باسداکت (وارداتی) مجهز شده بودند. تولید داخلی باسداکت در ایران از سال 1368 برای اولین بار در خاورمیانه با تولید باسداکت روشنایی آغاز شد.

سیستم باسداکت

    "باسداکت" همانطوری که از نام آن پیداست از دو قسمت اصلی "باس"(Bus) و "داکت"(Duct) تشکیل می شود. "باس" همان شینه مسی یا آلومینیومی هادی جریان برق است که وظیفه انتقال برق را برعهده دارد و "داکت" نیز کانال پیش ساخته الکتریکی است که باسهای انرژی درون آن قرار می گیرند.

   نام های دیگر باسداکت، "باسبار ترانکینگ" (Busbar Trunking) و "باس وی" (Busway) هستند که معناهای مشابهی دارند. "ترانکینگ" به معنای کانال پیش ساخته الکتریکی آماده هادی گذاری می باشد که این هادیها می توانند کابلهای مسی یا باسبارهای مسی یا آلومینیومی باشند. پس،باسداکت کانال پیش ساخته الکتریکی با هادی الکتریکی می باشد.

   در منزل یا دفتر کار خود می توانید انواع وسایل برقی را با استفاده از دو شاخه در نقاط مختلف به نزدیک ترین پریز اتصال دهید. لیکن در صنایع یا ساختمان های بلند مرتبه که به سیستم کابل مجهزند این کار به راحتی امکان پذیر نبوده و جابجایی یک مصرف کننده مستلزم تغییرات در سیستم کابل کشی و اصلاح یا ساخت مجدد تابلوهای توزیع مربوطه می باشد. باسداکت های توزیع سیستمی جایگزین کابل، سینی کابل و تابلو توزیع جابجایی دستگاه های پرمصرف تک فاز و سه فاز در کارخانجات صنعتی را بدون تغییرات در تابلوهای برق و ... را فراهم می نماید.

  • در سیستم های انتقال برق نیز با استفاده از سیستم باسداکت می توان در پست ها ساخت نیم طبقه را حذف نمود و ار فضای بالای پست استفاده نمود.
  • در ساختمان های بلند مرتبه باسداکت سطح مورد نظر شافت های رایزری را کاهش زیادی داده و در نتیجه باعث صرفه جویی زیادی در هزینه کلی ساختمان می گردد.

   سیستم باسداکت علاوه بر امکان انشعاب دارای مزایای زیر می باشد:

1- عمر طولانی دارد.

2- مدولار است و لذا جابجایی قطعات، اصلاحات و تغییرات مسیر خط به راحتی امکان پذیر است.

3- سیستم قابل بازیافت است.

4- دارای ایمنی بسیار بالا بوده و همخوانی با محیط زیست دارد.

5- فضای کمتری در مقایسه با کابل و سینی کابل اشغال می نماید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: جایگزین کابل