توان جریان دریایی (Marine current power)

   جریان های دریایی نوعی انرژی دریایی است که از مهار انرژی جنبشی جریان های دریایی مانند جریان خلیج (Gulf Stream) بدست می آید. اگرجه در حال حاضر این تکنولوژی به صورت گسترده استفاده نمی شود، جریان دریایی پتانسیل مهمی برای تولید برق در آینده دارد. جریان های دریایی را می توان بسیار راحت تر از توان خورشید و باد پیش بینی کرد.

   در گزارشی در سال 2006 در دپارتمان داخلی ایالات متحده امریکا، نشان داده شده است که با مهار تنها یک هزارم انرژی موجود در جریان خلیج، 35% نیاز برق فلوریدا تامین خواهد شد.

   جریان های قوی اقیانوسی از ترکیب دما، باد، شوری، عمق سنجی و چرخش زمین تولید می شوند. خورشید بعنوان نیروی محرک اصلی عمل می کند و منجر به بادها و اختلاف دما می شود. به دلیل نوسان های کوچک در سرعت جریان و تغییرهای حداقل در جهت، جریان های اقیانوسی می توانند بستر مناسبی برای دستگاه های استخراج انرژی مانند توربین باشند. اثرات دیگر مانند اختلاف منطفه ای در دما، شوری و اثر کریولیس به دلیل چرخش زمین نیز مهم هستند.

   پتانسیل تولید برق از جریان های جزر و مدی دریا بسیار زیاد است. چندین عامل وجود دارند که تولید برق از جریان های دریایی را در قیاس با دیگر انرژی های تجدید پذیر بسیار پرطرفدار می کنند که عبارت اند از:

  1.    فاکتورهای بار زیاد که از خواص سیال منتج می شوند. قابلیت پیش بینی منبع برخلاف دیگر انرژی های تجدید پذیر که می توان به راحتی موجودیت انرژی در آینده را تشخیص و برنامه ریزی کرد.
  2.    منبع انرژی بسیار بزرگی که با داشتن اثرات زیست محیطی بسیار کم می توان از آن استفاده کرد. این روش دارای حداقل خسارت با هدف تولید برق است.
  3.    قابلیت ایجاد شبکه تولید برق در مکان با نصب تجهیزات مناسب

 

اطلاعات تکميلي