اساس کار کنتور چیست؟

   کنتورها بر اساس نیروی الکترومغناطیس عمل می‌کنند. می‌دانیم که اگر از یک سیم‌پیچ جریان برق بگذرد در اطراف آن‌یک میدان مغناطیس ایجاد می‌شود که شدت و جهت این میدان به جریان عبوری از سیم‌پیچ بستگی دارد. در کنتورهای تک فاز دو دسته سیم‌پیچ وجود دارد که یکی از آن‌ها دارای تعداد دور کم و قطر بیشتر نسبت به دیگری است. سیم‌پیچ ضخیم‌تر با دور کمتر را سیم‌پیچ جریان و دیگری را سیم‌پیچ ولتاژ می‌نامند.

 

نحوه نصب کنتور تکفای در مدار چگونه است؟

سیم فاز را به سر سیم‌پیچ جریان وصل نموده و از سر دیگر آن فاز را می‌گیرند؛ و دو سر سیم‌پیچ ولتاژ را به فاز و نول وصل می‌کنند. زمانی که مصرف‌کننده به کنتور وصل می‌شود جریان از سیم فاز و نول می‌گذرد. به‌عبارت‌دیگر جریان مصرف‌کننده از سیم‌پیچ جریان می‌گذرد و در آن‌یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. سیم‌پیچ ولتاژ که همیشه به برق وصل است و دارای یک میدان مغناطیسی ثابت است که مقدار آن هیچ ارتباطی به مصرف‌کننده متصل شده به کنتور ندارد. این دو میدان مغناطیسی بر هم اثر کرده و سبب ایجاد نیروی حرکتی در صفحه آلومینیومی درون کنتور می‌شود. سرعت حرکت این صفحه به اجریان مصرف‌کننده رابطه مستقیم دارد. این حرکت توسط یک محور و چرخ‌دنده به یک شماره انداز یا نمراتور ارتباط دارد و بر اساس گردش آن شماره‌ها زیاد می‌شود. این شماره‌ها به‌جز رقم اول میزان کارکرد کنتور یا همان مصرف انرژی الکتریکی را برحسب کیلووات ساعت نشان می‌دهند. البته درون کنتور قطعات دیگری هم نظیر آهنربای سرعت‌گیر و پیچه‌ای تنظیم و ... وجود دارند.

 

انواع کنتور کدم‌اند؟

برای مصارف خانگی دو نوع کنتور تکفاز و سه فاز به‌طور عام وجود دارند که در دسته‌بندی کنتورها به نوع اکتیو معروف‌اند؛ اما در مصارف صنعتی می‌توان به کنتورهای راکتیو و کنتورهای دو تعرفه اشاره کرد.

 

کنتورهای پیشرفته چگونه کار می‌کنند؟

درکشورهای برخوردار از فناوری دیگر کنتور نویسی به مفهوم رایج آن در ایران منسوخ‌شده است. در این کشورها که پول الکترونیکی بسیار رایج است از کنتورهای هوشمند که در بازه‌های زمانی خاص میزان مصرف را مشخص کرده و به ادارات برق گزارش می‌دهند استفاده می‌شود. این کنتورها میزان مصرف را از طریق همان خطوط برقی که آن‌ها می‌رسانند به توزیع‌کننده اطلاع می‌دهند و شرکت‌های فروشنده برق نیز به‌طور خودکار از حساب مصرف‌کننده برداشت می‌کنند. در صورت موجود نبودن حساب و پس از اخطارهای کتبی از طریق فرمان از راه خطوط برق به‌صورت خودکار کنتور برق مشترک را قطع می‌کند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: تجهیزات اندازه گیری