حالتهای مختلف مصرف انرژی در وسایل و تجهیزات تصویر پردازی اداری

   وسایل و تجهیزات برقی در زمینه های مختلف قابل استفاد هستند. از نظر کارکرد و مصرف انرژی وسایل و تجهیزات برقی دسته بندی های مختلفی دارند مانند فعال، غیر فعال و ... . مبنای تقسیم بندی آن ها نحوه مصرف انرژی الکتریکی می باشد. حالت های مختلف مصرف انرژی در وسایل و تجهیزات تصویر پردازی اداری بصورت زیر آورده شده است.

 

فعال

وضعیتی از توان مصرفی که در آن دستگاه به منبع برق متصل شده است و علاوه بر اینکه هر یک از دیگر وظایف اصلی خود را انجام می دهد، به طور فعال در حال تولید خروجی می باشد.



چاپ دو روی خودکار

قابلیت یک دستگاه کپی، دستگاه نمابر، دستگاه چندکاره، یا چاپگر که به صورت خودکار تصاویر را روی هر دو روی یک کاغذ، بدون دستکاری در خروجی به عنوان یک مرحله میانی، قرار می دهد. نمونه هایی از این قبیل، کپی یک رو به دو رو و کپی دو رو به دو رو می باشد. تنها در صورتی که مدلی از یک دستگاه دارای قابلیت چاپ دو روی خودکار در نظر گرفته می شود که شامل تمامی لوازم مورد نیاز، جهت برآوردن شرایط فوق باشد.
زمان تأخیر پیش فرض تنظیمات زمان پیش فرضی است که توسط تولید کننده در نظر گرفته شده و مدت زمانی را تعیین می کند که دستگاه پس از به پایان رسیدن وظیفه اصلی خود به حالت توان پایین وارد خواهد شد. (به عنوان مثال، خواب و/یا خاموش)

 

خاموش
وضعیتی از توان مصرفی که دستگاه زمانی به آن وارد می شود که به صورت دستی یا خودکار به حالت خاموش تغییر وضعیت داده شده باشد اما هنوز دو شاخه آن داخل پریز بوده و به منبع برق متصل است. زمانی که دستگاه به وسیله ی یک ورودی، مانند کلید دستی تغییر وضعیت برق یا ساعت زمان سنج تحریک شود، از این حالت خارج و به حالت آماده وارد می شود. زمانی که این حالت با مداخله دستی توسط کاربر حاصل شده باشد، اغلب به آن وضعی خاموش شدن دستی گفته می شود و هنگامی که این حالت از یک محرک خودکار یا از پیش تعیین شده  (به عنوان مثال، زمان تأخیر یا ساعت) حاصل شده باشد، اغلب به آن وضعیت خاموش شدن خودکار گفته می شود.

آماده
این وضعیت هنگامی به وجود می آید که دستگاه در حال تولید نباشد و به مرحله اجرای کار رسیده و هنوز به هیچ یک ازحالت های توان پایین وارد نشده است و می تواند با حداقل تأخیر به حالت فعال وارد شود. در این حالت تمام ویژگی های دستگاه می تواند فعال باشد و دستگاه باید توانایی بازگشت به حالت فعال با پاسخ دادن به هر گزینه ورودی بالقوه 1 طراحی شده برای دستگاه را دارا باشد. ورودی های بالقوه عبارتند از محرک الکتریکی خارجی (به عنوان مثال، محرک شبکه، تماس نمابر ، یا کنترل از راه دور) و مداخله فیزیکی مستقیم (به عنوان مثال، فعال نمودن یک کلید تغییر وضعیت یا دکمه فیزیکی).

خواب
یک وضعیت توان پایین است که دستگاه به صورت خودکار پس از یک دوره عدم فعالیت به آن وارد می شود. علاوه بر این که دستگاه به صورت خودکار به حالت خواب وارد می شود، امکان ورود به این حالت را در موارد زیر نیز دارا می باشد:

  • در ساعتی از روز که به وسیله ی کاربر تنظیم شده است،
  • بلافاصله در پاسخ به فرمان دستی کاربر، بدون این که خاموش شود،
  • یا از طریق سایر روش هایی که بهصورت خودکار به دست آمده و به رفتار کاربر بستگی دارند.

در این حالت تمام ویژگی های دستگاه می تواند فعال باشد و دستگاه باید توانایی بازگشت به حالت فعال را با پاسخ دادن به هر گزینه ورودی بالقوه طراحی شده برای دستگاه، اگرچه با تأخیر، دارا باشد. ورودی های بالقوه عبارتند از محرک الکتریکی خارجی (به عنوان مثال، محرک شبکه، تماس نمابر، یا کنترل از راه دور) و مداخله فیزیکی مستقیم (به عنوان مثال، فعال کردن یک کلید تغییر وضعیت یا دکمه فیزیکی). دستگاه باید اتصال به شبکه را مادامی که در خواب است حفظ نماید و تنها در صورت لزوم بیدار شود. یادآوری هنگام گزارش اطلاعات و آزمون دستگاه هایی که امکان ورود به حالت خواب از چندین راه مختلف را دارند، تولیدکننده باید یک سطح خواب که می تواند به طور خودکار به دست آید را مرجع قرار دهد. اگر دستگاه قابلیت وارد شدن به چندین سطح خواب پی در پی رابه طور خودکار داشته باشد، تعیین این که کدام یک از این سطوح به منظور تعیین معیار مصرف انرژی استفاده شود، در اختیار تولیدکننده است. به هرحال زمان تأخیر پیش فرض در نظر گرفته شده باید با هرکدام از سطوحی که به کار برده شده است، مطابقت داشته باشد.

 

آماده به کار 
پایین ترین حالت مصرف توان است که نمی تواند توسط کاربر (تحت تأثیر قرار گرفته) خاموش شود و ممکن است هنگامی که دستگاه به منبع برق متصل است و مطابق با دستور العمل سازنده به کار گرفته شده است، برای مدت زمان نامحدودی در این حالت باقی بماند. آماده به کار، حالتی است که دستگاه به کمترین توان مصرفی می رسد. به استاندارد ملی ایران به شماره 16321 مراجعه شود. یادآوری برای دستگاه های تصویرپردازی مورد اشاره، خصوصیات حالت مصرفی آماده به کار یا حالت حداقل توان مصرفی، معمولا در حالت خاموش اتفاق می افتد، اما می تواند در حالت آماده یا حالت خواب نیز رخ دهد. یک دستگاه نمی تواند از حالت آماده به کار خارج و به حالت توان پایینتری برسد، مگر این که در نتیجه مداخله دستی به صورت فیزیکی از منبع برق قطع شده باشد.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مصرف انرژی در اتوماسیون اداری