فرآیند های مهم در آندایزینگ آلومینیوم (پنج: ميله هاي حامل جريان)

   جهت ارسال جریان از منبع تغذیه (ركتی فایر)‌ به تانك آندایزینگ یا تانك الكتروپولیشینگ از تسمه های مسی استفاده می كنند كه عمومی ترین روش می باشد اما به دلایل فنی و اقتصادی استفاده از آلومینیوم نیز رواج پیدا كرده است. زیرا علاوه بر گرانی مس نسبت به آلومینیوم مسیله رسوب مس در داخل حمام الكترولیت (به دلیل جو اسیدی محیط با خوردگی جوی) كاربرد مس را توجیه ناپذیر ساخته و اشكال مواجه می نماید. اطلاعات مربوط به تسمه های آلومینیوم و میزان جریانی كه تسمه های مزبور می توانند از خود انتقال دهند در ادامه این بحث ارایه گردیده است. در صورتی كه ضرورت داشته باشد كه جریان زیادی منتقل شود (به خصوص در كارخانجات بزرگ كه سیستم اتوماتیك عملیات آندایزینگ را به خاطر حجم زیاد كار طراحی كرده اند) می بایست از ناودانی آلومینیومی یك كاناله و یا دوكاناله استفاده نمود كه نصب و كاربرد آن نیز ساده و راحت است.

   بطور مثال اگر با استفاده از دو تسمه تخت آلومینیومی به ابعاد 0/5 * 8 اینچ یا چهار تسمه 0/5 * 4 اینچی بتوان جریانی معادل 5450 یا 5100 آمپر را منتقل نمود این امكان وجود دارد كه با استفاده از دو ناودانی به ابعاد 0/317 * 5 اینچ كه به فاصله 5 اینچ از یكدیگر قرار گرفته اند 5540 آمپر را منتقل نمود.

   در صورتی كه به خاطر بعد مسافت و یا طولانی بودن خط تولید نیاز به اتصال دو تسمه یا ناودانی به یكدیگر باشد می توان آنها را با پیچ و مهره به هم وصل نمود. اما می بایست دقت نمود كه سطح تماس بین آنها باید كاملا” پاك و تمیز و عاری از هر نوع اكسید، گریس و روغن باشد، زیرا وجود هر نوع آلودگی و یا عوامل فیزیكی كه مانع تماس كامل سطح تسمه ها و ناودانی ها به همدیگر شود باعث افت در جریان قابل انتقال می گردد.

   اگر به دلایلی به جای استفاده از تسمه ها یا ناودانی های آلومینیومی الزام بر كاربری تسمه یا ناودانی مسی باشد می توان بر روی تسمه ها رنگ ضداسید پاشید و مانع خوردگی آن گردید. 

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنعت- آندایزینگ آلومینیوم -ميله هاي حامل جريان