فرآیند های مهم در آندایزینگ آلومینیوم (شش: تاثير ناخالصی های موجود در محلول الكتروليت بر كيفيت آندايزينگ )

   اسید سولفوریك تجارتی با هر درجه خلوصی كه خریداری شود معمولا” دارای ناخالصی هایی است كه میزان آن به تجهیزات و پروسه تولید اسید، ظروف و تانكهای ذخیره، روش حمل و نقل ، شیوه نگهداری و انبار نمودن آن بستگی دارد. ناخالصی هایی كه معمولا” در اسیدسولفوریك وجود دارند عبارتند از عناصر آهن ، مس ، سرب و برخی فلزات دیگر.

الف آهن یكی از عمومی ترین ناخالصیها می باشد و اگر میزان آن در داخل اسید سولفوریك از حدود‍‍‍‍PPM 200‍‍‍‍‍‍‍‍ بیشتر شود بر پوشش اكسیدی حاصل از عملیات آندایزینگ اثر گذاشته و كیفیت آن را تقلیل می دهد .

   بهترین وضعیت آن است كه اندازه آهن در محلول اكترولیت ازPPM 50 تجاوز ننماید. باتوجه به اینكه در طول كار نیز ذرات آهن بطور ناخواسته به محلول فوق افزوده می شوند میزان آهن در داخل اسید خریداری شده اولیه نباید ‍‍‍‍PPM25 تجاوز نماید.

ب تجربه نشان داده است كه وجود درصد كمی آلومینیوم در داخل الكترولیت میتواند سودمند باشد . بطور مثال پس از آندایز كردن یك قطعه كار در داخل محلول الكترولیتی كه دارای 5gr/lit آلومینیوم بوده مشخص گردید كه براقیت قطعه فوق به مراتب بیشتر از حالتی است كه جهت آندایز كردن آن از الكترولیت فاقد آلومینیوم استفاده شود. در مقابل این امتیاز آلومینیوم حل شده در داخل محلول الكترولیت از سویی باعث كاهش ضریب هدایت الكتریكی محلول میشود و ولتاژ مورد نیاز جهت ایجاد جریان مناسب راافزایش می دهد و از سوی دیگر باعث كاهش مقاومت سایشی لایه اكسیدی می گردد.

   به این دلیل می بایست حالت بهینه ای جهت تعیین مقدار آلومینیوم در داخل حمام یافت و آن  را همواره ثابت نگهداشت .یكی از راههای ثابت نگهداشتن درصد آلومینیوم محلول در حمام تعویض روزانه مقداری از الكترولیت قدیمی با الكترولیت تازه و جدید می باشد . وباید دقت كرد كه این مقدار از 10 گرم در لیتر تجاوز ننماید.

ج ناخالصیهای دیگر مانند مس ، روی و سایر فلزات میتوانند در طول عملیات آندایزینگ به داخل حمام راه یابند به خصوص زمانی كه از میله های مسی جهت انتقال جریان استفاده میشود . وجود ذرات و ناخالصیهای مس و روی در داخل حمام الكترولیت باعث كاهش كیفیت پوشش اكسیدی شده و علاوه بر صدمه رساندن به مقاومت قطعه در مقابل خوردگی از براقیت سطح آندایز شده نیز می كاهند . بنابراین غلظت عناصر فوق در محلول الكترولیت نباید از ‍‍‍‍PPM 10 تجاوز نماید.

د استفاده از آب كلردار جهت ساخت حمام آندایزینگ یكی دیگر از مواردی است كه باعث كیفیت كار می گردد زیرا آنیونهای كلر نیز از جمله ناخالصیهای مضر محسوب می گردد.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنعت- آندایزینگ آلومینیوم -کیفیت آندایزینگ