محاسبات هیدرولیکی در طراحی اسپرینکلرها

   طراحی سیستم های اسپرینکلر جزء یکی از مهمترین بخش هایی است که هدف آن تعیین سایز لوله ها، فشار آب مورد نیاز سیستم، مقدار دبی مورد نیاز اسپرینکلرها و برآورد حجم مخزن با هدف کاهش هزینه های سیستم می باشد.

طراحی سیستم های اسپرینکلر به کمک نرم افزارهای متعددی حاصل شده است منتها طراح سیستم اسپرینکلر باید دانش و توانایی انجام محاسبات هیدرولیکی را بدون کمک نرم افزار داشته باشد تا بتواند ایرادهای ناشی از وارد کردن نادرست اطلاعات در نرم افزار را در یابد.

 

تهیه نقشه و ذکر جزئیات و نکات مهم:

ارائه نقشه های دقیق که شامل محل نصب تجهیزات سیستم (نظیر لوله ها ،شیرها ، بست ها ،…) و ذکر اطلاعات مفید در آن باشد، به نصاب سیستم کمک می کند تا درک بهتر و روشن تری از سیستم پیدا کند و سیستم مطابق نظر طراح، اجرا شود.

به استناد NFPA 13 در طراحی سیستمهای اسپرینکلر پس از بررسی ریسک موجود، منابع آب مورد نیاز سیستم، نوع و جهت اسپرینکلر انتخابی،… تعداد اسپرینکلر مورد نیاز در فواصل مشخص نصب می شوند. در هنگام حریق فقط تعداد اندکی از اسپرینکلرها تحت تأثیر حرارت بوجود آمده فعال شده و حریق را کنترل یا اطفاء می نمایند.

با توجه به آمارهای منتشر شده ۳۷% از آتش سوزیهای تنها با فعال شدن یک اسپرینکلر، ۵۶% با کمتر از سه اسپرینکلر و ۸۳% با کمتر از ۱۰ اسپرینکلر کنترل یا اطفاء شده اند. با وجود تمام امتیازات، برخی از افراد نگران باز شدن تصادفی اسپرینکلرها و خیس شدن محیط کار یا زندگی خود هستند، برای رفع این نگرانی کافیست بدانیم تا به امروز، به ازاء هر ۱۶،۰۰۰،۰۰۰ اسپرینکلر فقط یک اسپرینکلر بطور تصادفی باز شده است. که این عدد در مقایسه با آمار مرتبط با نشتی شبکه های آب مصرفی ساختمانها بسیار ناچیز است.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: محاسبات هیدرولیکی در طراحی اسپرینکلرها
  • سازمانهاي وابسته: صنایع اطفاء حریق