مشکلات رسوب گیری دیگ های بخار

مشکلات دیگ بخار:
   از عمده علل به وجود آمدن رسوبات در دیگ های بخار میتوان به کیفیت کم آب ورودی، بالا بودن سختی و دیگر پارامترها در آب ورودی، عدم کنترل مناسب سیستم های پیش تصفیه، استفاده از موادشیمیایی نامرغوب، عدم کنترل های دوره ای دیگ بخار اشاره نمود.
حذف رسوبات از دیگ های بخار:
متاسفانه در بسیاری از صنایع اولین راه برای از بین بردن رسوبات اقدام به اسید شوی دیگ بخار می باشد، غافل از این که اسید شوی به شدت به فلز دیگر بخار آسیب وارد میکند و فقط در صورتیی که حجم رسوبات به شدت زیاد باشد به نحوی که عملکرد سیستم دچار اشکال شود باید از اسید شوی استفاده کرد.
معایب اسید شوی در دیگ بخار:
- ایجاد خوردگی های زیاد در فلز

- عدم حذف رسوبات به صورت یکنواخت
- از سرویس خارج شدن سیستم
برای حل این مشکلات در اولین اقدام پیشنهاد می شود حتما در صورتی که در دیگ بخار رسوب ایجاد شده است ابتدا عامل به وجود آورنده حذف یا اصلاح گردد، که برای حذف یااصلاح عوامل مراحل زیر را باید طی کرد:
کاهش سختی و تصفیه آب ورودی به سیستم، استفاده از مواد شیمیایی مرغوب، انجام کنترلهای مناسب.
در اقدام بعد پیشنهاد میگردد به جای اسید شوی در سیستم از مواد دارای قدرت پراکنده کنندگی (پلیمر های آلی) استفاده شود.
این مواد باید دارای پلیمرهای آلی با قدرت بالا باشند تا بتواند با تزریق به سیستم و انجام کنترلهای شیمیایی به مرور زمان علاوه بر جلوگیری از رسوب گذاری رسوبات قدیمی سیستم را نیز خارج نماید.
استفاده از مواد معدنی احتمال رسوبگذاری در سیستم را به شدت افزایش میدهد ، همچنین میزان مصرف این مواد زیاد بوده و کنترل آنها فقط در سختی های بسیار پایین است . این مواد در دیگ بخار ایجاد رسوب لجنی را در پی خواهند داشت.
مشکلات خوردگی:
عمده مشکل خوردگی در سیستم های دیگ بخار به دلیل عدم استفاده از مواد مناسب و عدم کنترل صحیح پارامترهای آب ورودی و آب درون دیگ بخار می باشد. مهمترین مشکل خوردگی در دیگ بخار خوردگی زیر رسوبی و خوردگی اکسیژن میباشد. که گاهی موجب کور کردن لوله ها و یا تعویض لوله ها و حتی کوره میگردد. با جلوگیری از تشکیل رسوب میتوان امکان خوردگی زیر رسوبی را تا حد زیادی کاهش داد.

 

اطلاعات تکميلي