نسل جديد از بطری ها

 

نسل جديد از بطری ها

کارخانه های بسته بندی به دنبال توليد بطری هايی هستند که به محکمی شيشه بوده ولی به راحتی شکسته نشوند. بطری های پلاستيکی از ذرات رس نانو ساخته شده اند که به محکمی شيشه هستند ولی قوی تر بنابراين احتمال شکستن آنها کمتر است. ترکيب ذرات نانو به نحوی است که مانع فساد مايعات و تغيير رنگ و بوی آنها و تاريخ مصرف 6 ماهه می شود.

محققان با وارد کردن نانو کريستال در پلاستيک توانسته اند مانع مولکولی ای درست کنند که به جذب و گير انداختن اکسيژن کمک می کند. کارخانه های خاک رس جنوبی و نانو کُر، در حال حاضر روی بطری های نوشيدنی پلاستيکی کار می کنند که احتمالاً بتوانند تاريخ مصرف آن ها را تا 18 ماه افزايش دهند.

حسگرهای ظرفها در مصارف امنيتی و دفاعی

اهمیتی که ارتش امریکا به نابودی پاتوژن های ناشی از جیره غذایی سربازان داده آن را در صدر اولویتهای نظامی قرار می دهد. با فناوری های فعلی، نتيجه آزمايش آلاينده های ميکروبی غذا بين 2 تا 7 روز طول می کشد و حسگرهای قابل حمل ساخته شده بسيار بزرگ هستند. در آينده نزديک، حسگرهای کوچک و قابل حملی که بتوانند پاتوژن های موجود در محصولات غذايی را نابود کنند، مورد نياز خواهند بود.
گروههای زيادی از محققان در ايالت متحده، حسگرهای زيستی ای ساخته اند که بتوانند پاتوژن ها را به سرعت و سهولت نابود کنند. با سرمايه گذاری موسسه ملی علوم و وزارت کشاورزی ايالت متحده، محققان دانشگاه پوردو روی ساخت حسگری کوچکی کار می کنند که قادر به نابودی هر نوع باکتری در کمترين زمان ممکن است.

 

 

اطلاعات تکميلي