افزایش بهره وری دیگ های بخار با استفاده از بازیافت حرارتی بلودان

  امروزه با توجه به هزینه های زیاد تامین انرژی جهت فراهم نمودن محصول مورد نیاز بخش های مختلف فرآیندهای صنعتی، ضرورت بازیافت انرژی تولیدی در صنایع پشتیبانی کارخانه ها امری اجتناب ناپذیر می باشد. یکی از مهمترین واحدهای که در اکثر کارخانه ها وجود دارد واحد دیگ بخار می باشد که وظیفه تامین بخار با دما و فشار مطلوب برای بخش های مختلف را برعهده دارد.

   با توجه به محدودیت در پیش گرمایش آب تغذیه دیگ بخار به دلیل وجود پدیده کاویتاسیون در پمپ های تغذیه، به تحلیل فرآیند اختلاط جریان های برگشتی واحدهای فرآیندی و آب خام پرداخته شده است و میزان حداکثر اختلاف دمای قابل حصول محاسبه شده است. همچنین کاهش مصرف سوخت مشعل بویلر ناشی از پیش گرم شدن آب تغذیه تعیین گردیده است. میزان صرفه جویی حاصل از بازیافت حرارتی بلودان، سالانه در حدود 370146072 ریال وحداکثر اختلاف دمای قابل حصول جهت پیش گرمایش 17 می باشد که نشان از اهمیت این سیستم دارد.

 

مقدمه:

   همزمان با تبخیر آب در دیگ بخار، ذرات جامد موجود در آب دیگ بخار در آن به جا مانده و انباشته می شوند. ذرات نامحلول به مرور زمان تشکیل رسوب و لجن داده که باعث کاهش میزان انتقال حرارت می گردند. همچنین این ذرات موجب افزایش ایجاد کف بر روی سطح آب و تشدید نفوذ آب به داخل بخار خروجی می شوند.

به منظور حفظ میزان رسوبات و سختی های محلول در آب در اندازه قابل قبول، آب بویلر با فواصل زمانی معین به هرز آب تخلیه می شود. این کار توسط دو سیستم مجزا صورت می گیرد.

بلودان تحتانی: که غالباً به صورت دستی و درزمانهای متناوب انجام می گیرد (چندین بار در روز به مدت کمتر از یک دقیقه) تا لجن و رسوبات سنگین را از قسمت زیرین دیگ بخار تخلیه کند.

بلودان سطحی: که به منظور تخلیه ذرات محلول متمرکز در نزدیکی سطح آب طراحی شده است. این سیستم معمولاً به صورت پیوسته عمل کرده و اتوماتیک می باشد.

بلودان ناکافی ممکن است منجر به حمل آب بویلر به درون بخار و نیز تشکیل کف و رسوب گردد. بلودان بیش از حد نیز معادل با اتلاف آب، انرژی و مواد شیمیایی بکار رفته است. مقدار بهینه بلودان تابعی از فاکتورهای مختلف نظیر نوع بویلر، فشار کاری، کیفیت آب ورودی و نوع سیستم تصفیه آب است. میزان بلودان معمولاً در حدود 4% الی 8% آب ورودی به بویلر است در صورت بالا بودن سختی آب ورودی می تواند تا 10% نیز افزایش یابد.

اطلاعات تکميلي