انواع جریان سیالات

   حالت های سیال می تواند از نقطه ای به نقطه ی دیگر و یا در یک نقطه ی معین از لحظه ای تا لحظه بعدی متفاوت باشد
جریان سیال، یکنواخت نامیده می شود هر گاه سرعت در یک لحظه معین در تمام نقاط سیال از لحاظ بزرگی و جهت برابر باشد و اگر سرعت در یک لحظه معین از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر کند آن جریان به صورت جریان غیر یکنواخت توصیف می شودبه طور عملی وقتی که یک سیال از مرز جامدی عبور می کند، تفاوت سرعت در نواحی که به وسیله مرز محدود می شوند وجود خواهد داشت. اما اگر اندازه و شکل منطقه عبور جریان سیال ثابت باشد آن جریان به صورت جریان یکنواخت ( Uniform Flow ) مورد توجه قرار می گیرد.

یک جریان پایدار (Steady Flow) جریانی می باشد که در آن سرعت، فشار و منطقه عبور جریان ممکن است از نقطه ای به نقطه ی دیگر متفاوت با شند ولی با زمان تغییر نمی کنند. حال اگر در یک نقطه معین حالت های سیال با زمان تغییر بکند آن جریان، جریان ناپایدار می باشدبه طور عملی همواره تفاوت اندکی در مقادیر فشار و سرعت وجود دارد، اما اگر مقدار متوسط آن ها ثابت باشد آن جریان به صورت جریان پایدار فرض می شود

 

 بنابراین بطور کلی چهار نوع جریان وجود دارد :


1. جریان پایدار و یکنواخت ( Steady uniform flow ) :

 حالت های سیال با زمان و مکان تغییر نمی کند. و در آن سرعت و سطح منطقه عبور جریان سیال در هر منطقه عبور ، مشابه می باشد.برای مثال جریان مایعی که در یک خط لوله یکنواخت ( دارای حفره یکنواخت ) که کاملآ پر می باشد ، با سرعت ثابت حرکت می کند



2. جریان پایدار و غیر یکنواخت ( Steady non-uniform flow ) : 

حالت ها از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر می کند ولی با زمان نه. سرعت و سطح منطقه عبور جریان می تواند از یک منطقه عبور تا منطقه عبور دیگر تغییر کند ولی برای هر منطقه عبور مقادیر آن ها با زمان تغییر نمی کند. برای مثال جریان مایعی که با دبی ثابت از یک خط لوله ای که کاملآ پر می باشد و کم کم باریک می شود، می گذرد.

 

3. جریان ناپایدار و یکنواخت ( Unsteady uniform flow ) :

 در یک لحظه معین سرعت در همه ی نقاط یکسان می باشد ولی با زمان تغییر خواهد کرد. برای مثال جریان شتابداری از یک مایع که از یک لوله یکنواخت و کاملآ پر عبور می کند. مشابه حالتی که وقتی یک پمپ شروع به کار می کند اتفاق می افتد.

4. جریان ناپایدار و غیر یکنواخت ( Unsteady non-uniform flow ) :

سرعت و منطقه عبور از نقطه ای به نقطه ی دیگر متفاوت می باشند و با زمان نیز تغییر می کنند. برای مثال امواجی که در یک کانال عبور می کنند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنعت