چاپ کردن این صفحه

ترمومتر لیزری چیست؟

ترمو متر لیزری چیست ؟

   ترمومتر لیزری یاIR  ترمومتر ها به تجهیزاتی گفته می شود که می توانند از فاصله مشخص دمای سطح را اندازه گیری کرده و به صورت دیجیتال نمایش دهد.

ترمومتر لیزری

کار ترمومتر چیست؟

از جمله کمیت های مهمی که در واحد های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دمای سیستم می باشد. برای این منظور از ادوات مختلفی استفاده می شود که با توجه به نیاز، علاوه بر سنجش میزان درجه حرارت، اغلب توانایی تولید سیگنال کنترلی را دارا می باشند.

ترمومتر لیزری

روش های اندازه گیری دما را می توان به صورت تماسی و غیر تماسی دسته بندی کرد. روش تماسی در حقیقت از تماس یک سنسور که میتواند ترموکوپل یا ترمورزیستنس (PT100) باشد استفاده کرد. این روش اندازه گیری در مدل های آنالوگ بیشتر به روش بیمتال یا Gas-filled که از یک حباب و لوله موئین درست شده است انجام می شود که به ترمومتر یا دماسنج گازی مشهور است .

ترمومتر لیزری
روش اندازه گیری غیر تماسی بیشتر بر اساس مقدار تابش فروسرخ که جسم هدف از خود به محیط ساطع میکند استفاده می شود این دماسنج ها به پیرومتر یا ترمومتر تفنگی یا لیزی مشهور هستند. دلیل استفاده از واژه لیزری استفاده از باریکه نور لیزر برای مشخص شدن هدف می باشد .

ترمومتر لیزری


دما با مقیاس درجه سانتیگراد اندازه گیری می گردد و در برخی کشورها که مقیاس دیگر نظیر فارنهایت نیز بسیار معمول می باشد و همچنین در معادلات فیزیکی معمولا از مقیاس کلوین استفاده می گردد .

برای خرید دماسنج های لیزری و یا مشاوره در زمینه ترمومترهای غیرتماسی می توانید با انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي