سلول های خورشیدی آینده

   سقف خورشیدی را می توان به عنصر مهم تولید برق در آینده معرفی کرد؛ در آینده خانه ها با بکارگیری این نوع سقف، کل مورد نیازخود را تامین خواهند کرد و بزرگترین مصرف کننده برق، در تولید نیاز خود خودکفا خواهد شد.

  این ایده و طرح را می توان ناشی از بلندپروازی های شرکت تولید خودروهای برقی تسلا موتور دانست؛ این شرکت در اردیبهشت سقف های خورشیدی نوین را به عنوان عنصری تازه برای ایجاد شهر خورشیدی معرفی کرد.

از آنجایی که زیبایی ظاهری سلول های خورشیدی سنتی بزرگترین مانع برای گسترش این فناوری در خانه های دنیا محسوب می شوند، سقف های نوین با برطرف کردن این معضل می توانند بازی را به کلی به نفع سلول های خورشیدی عوض کنند.

تسلا موتورز اعلام کرده است که این سقف های نوین علاوه بر تولید برق مورد نیاز ساختمان ها، می توانند در باتری های مخصوص ذخیره شوند و در مواقع دیگر دوباره استفاده شوند. خانه های کالیفرنیا در آمریکا، آغاز کننده این انقلاب خورشیدی در امسال خواهند بود.

 

اخبار فناوری انرژی

 

ساختمان خورشیدی

شرکت «Lumos Solar» به تازگی شروع به ساخت سلول های مدرنی کرده است که می توانند در قسمت های مختلف ساختمان بکار روند. این نوع سلول ها می توانند در سایه بان خانه ها، نرده های بالکن، سقف حیاط و گاراژ های رو باز و حتی نمای ساختمان ها بکار گرفته شوند.

در انگلستان شرکت «Romag» در راستای توسعه خشت های خورشیدی گام برداشته است؛ از این رو در آینده نیازی به اضافه کردن سلول های خارجی به سطح خانه ها وجود نخواهد داشت. این شرکت اخیرا برای ساخت سلول های خورشیدی نوینی که به عنوان دیواری شفاف از بالا تا پایین خونه ها قرار می گیرند نیز توانست جایزه ببرد.

 

شیشه های خورشیدی

شرکت آمریکایی «Ubiquitous Energy» با توسعه نوع دیگری از سلول های خورشیدی شفاف که تنها موج های مادون قرمز و فرابنفش را جذب می کنند، ایده توسعه شیشه های خورشیدی را به واقعیت نزدیکتر کرده است. این سلول ها علاوه بر تولید برق، مانع از گذر نور و روشن سازی محل پشت شیشه نخواند شد.

این فناوری از آنجایی که موج های فرابنفش را هم جذب می کند، علاوه بر تولید برق باعث صرفه جویی در انرژی خورشید باعث افزایش ایمنی افراد در معرض نور نیز می شود.

 

لپتاپ های خورشیدی

شرکت کانادایی SOL در آخرین ابداع خورشیدی خود، لپتاپی را تولید کرده که به جای درپوش روی آن، سلول های خورشیدی قرار دارند؛ پس تنها کافیست لپتاپ را در معرض نور قرار داده و برای شارژ شدن آن درپوش خورشیدی را باز کنید.

در روزهای آفتابی تنها چند ساعت طول می کشد تا لپتاپ شارژ شود اما لپتاپ طوری طراحی شده است که در شرایط آب و هوایی سخت نیز گزینه ای برای شارژ آن وجود داشته باشد.

 

جاده های خورشیدی

اولین جاده خورشیدی در مسیر عبور دوچرخه و در کشور هلند ساخته شد. این جاده که از سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرده است، توانسته است که در عرض ۶ ماه به حدی انرژی تولید کند که برق یک خانه کوچک را در طول یک سال تامین کند.

در سال ۲۰۱۶ اولین جاده خورشیدی که در آن وسایل نقلیه سبک و سنگین نیز رفت و آمد داشتند در دهکده کوچکی در فرانسه ساخته شد. این جاده به طور آزمایشی برای ۱ کیلومتر ساخته شد. این تکنولوژی که توسط شرکت «Colas» توسعه یافته است، می تواند روی جاده های کنونی نیز سوار شود.

تنها ۲۰ مترمربع سطح این جاده می تواند برق یک خانه را در طول یک سال تامین کند. در ایالت متحده نیز شرکت «Solar Roadways» قصد دارد که تکنولوژی ای مشابه را با مبلغی نزدیک به ۲ میلیون دلار توسعه دهد. این شرکت امیدوار است که با توسعه این تکنولوژی کل جاده های آمریکا خورشیدی شوند.

در طرح این شرکت علاوه بر تامین برق خانه ها، ایحاد خطوط و نشانه های جاده ای برقی و بدون نیاز به رنگ و تامین سوخت ماشین های برقی درحال عبور نیز قرار دارد. جالب است بدانید که این شرکت در سال ۲۰۱۵، ۷۵۰ هزار دلار بودجه دولتی برای توسعه طرح خود در سطح کلان شهرها دریافت کرده است.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: انرژی های نو
  • منابع پيشنهادي: saman energy
  • حوزه کاربرد: برق و انرژی
  • سازمانهاي وابسته: Energykala