حسگر تشخیص آلاینده های محیط زیست ساخته شد

   حسگر تشخیص آلاینده های زیست محیطی ناشی از فعالیتهای صنایع بالادستی با استفاده از فناوریهای جدید و پیشرفته توسط پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت، طراحی و ساخته شد.

در راستای فراهم کردن زیرساخت های اصلی و مهم ساخت سنسور در داخل کشور، برای اولین بار آزمایشگاه حسگرهای زیست محیطی در سال ۱۳۹۴در پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی و پس از طی مراحل تحقیق و توسعه، به مرحله تجاری سازی رسید.

مسئول طرح ساخت این سنسورها حمیده ثمری جهرمی گفت: در راستای برنامه پنجم توسعه در سال ۱۳۸۹ ایده­ ای در خصوص ساخت دستگاههای پرتابل پایش و سنجش آلاینده های مختلف زیست محیطی، در قالب طرح های سبد پژوهشی شرکت ملی نفت ایران ارائه شد که خوشبختانه پس از تلاش های زیادی که از طرف پژوهشگاه نفت، در خصوص تسریع در فرآیند تصویب و ابلاغ طرح های پژوهشی صورت گرفت، این طرح در سال ۱۳۹۳ به پژوهشگاه ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح در رتبه بندی پروژه های پژوهشگاه، یکی از بزرگترین طرح های مصوب و جاری پردیس انرژی و محیط زیست محسوب می شود، در زمینه کاربری این طرح افزود: کارفرمای این طرح، شرکت ملی نفت ایران و کاربران این دستگاه ها، شرکتهای عملیاتی وابسته هستند که درحال حاضر در مرحله کالیبراسیون و دیبادینگ قرار دارند و مقرر شده دستگاه های مربوط به فاز هوا و آب تا پایان امسال مورد تست عملیاتی قرار گیرند.

ثمری در خصوص ویژگی های متمایز این طرح نسبت به طرح های مشابه خارجی آن گفت: برخی از این دستگاه ها مانند دستگاه پرتابل تشخیص فنل و COD برای اولین بار ساخته شده و مشابه خارجی ندارد و همه اندازه­ گیری ها بصورت آفلاین در آزمایشگاه صورت می گیرد و دستگاه هایی که مشابه خارجی دارند، مانند حسگرهای مربوط به گازها، از نظر عملکرد و ساختار چندین گام فراتر هستند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های ساخته شده در پژوهشگاه صنعت نفت، فراتر از Chip سنسور بوده و با توانمندسازی ساختار سنسور با فناوری های مختلف مانند فیبرنوری، الکتروشیمیایی و نانو عملکرد بهتر و موثرتری را از خود نشان می دهد افزود: آزمایشگاه حسگرهای زیست محیطی با تجهیزات کامل مربوط به ساخت یک سنسور از صفر تا صد مورد نظر بوده و در راستای حمایت از تولیدات داخل، عمده این تجهیزات حرفه ای ساخت ایران است.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت، آزمایشگاه حسگرهای زیست محیطی
  • حوزه کاربرد: حسگر تشخیص آلاینده های محیط زیست