سرنخ‌هایی از وجود یک آتشفشان قدیمی در مریخ

   کشف یک شهاب سنگ مریخی در آفریقا و بررسی های انجام شده توسط دانشمندان بر روی این شهاب سنگ، شواهدی از فعالیت دو میلیارد ساله آتشفشانی در مریخ را نشان می دهد.

یافته های حاصل از این بررسی که در مجله Science Advances"" آمده است، سرنخ‌های تازه‌ای از چگونگی تکامل این سیاره و بینش‌هایی از تاریخ فعالیت‌های آتشفشانی در مریخ ارائه کرده است.

محققان در دانشگاه هوستون در ایالات متحده معتقدند، دانش آنها درباره ترکیب بندی این سنگ‌ها که از کوه‌های آتشفشانی آمده‌اند بر اساس شهاب سنگی است که بر روی زمین پیدا کرده‌اند.

این شهاب سنگ که Northwest Africa 7635" " نام دارد، در سال 2012، کشف شده و  گونه‌ای از سنگ‌های آتشفشانی "shergottite" است. و تا کنون یازده عدد از این شهاب سنگ‌های مریخی، با ترکیب شیمیایی و زمان پرتاب مشابه یافت شده است و سبب شده که دانشمندان به این باور برسند که تمامی این شهاب سنگ ها از یک منبع آتشفشانی مشترک آمده‌اند.

 شهاب سنگ های مورد مطالعه در این تحقیق، 2.4 میلیارد سال پیش شکل گرفته و نسبت به شهاب سنگ‌هایی که تا کنون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و در محدوده سنی 327 تا 600 میلیون سال قدمت داشته اند، نشان می دهد که این شهاب سنگ های اخیر از قدیمی‌ترین مرکز آتشفشانی در منظومه شمسی خارج شده است.

این یافته نشان دهنده این است که یکی از قدیمی‌ترین آتشفشان‌های منظومه شمسی بر روی سیاره مریخ قرار دارد.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: محققان دانشگاه هوستون
  • حوزه کاربرد: آتشفشان های مریخ