جمع آوری زباله‌های فضایی توسط ژاپن با شکست روبرو شد

   طبق اعلام مقامات ژاپنی ماموریت تجربی ژاپن برای پاکسازی ضایعات و زباله‌های فضایی از مدار زمین با شکست مواجه شده است. این ماموریت تحت عنوان "افسار الکترودینامیکی" برای مهار زباله‌های فضایی با مشکل مواجه شده و فضاپیما به جو زمین سقوط کرده است.

بیش از 100 میلیون تکه ضایعات از تجهیزات دور انداخته ماهواره‌های قدیمی گرفته تا تکه‌های موشک‌های منفجر شده در اطراف زمین در حال گردش هستند و کارشناسان معتقدند که این ضایعات می‌توانند برای اکتشافات فضایی آینده خطر ایجاد کنند.

دانشمندان سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن قصد داشتند یک افسار الکترودینامیکی را که با کمک یک شرکت سازنده تور ماهیگیری ساخته شده بود، برای کاهش سرعت این ضایعات فضایی و هدایت آن‌ها به مدارهای پائین‌تر آزمایش کنند. آن‌ها امیدوار بودند که بتوانند این حجم زباله را در نهایت وارد جو زمین کنند تا در آنجا بطور بی‌خطری سوزانده شوند.

این افسار 700 متری که از سیم‌های فولاد و آلومینیوم ضد زنگ ساخته شده بود، قرار بود ماه دسامبر از فضاپیمای باری حامل تدارکات برای ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب شود. اما به علت بروز مشکلاتی، این افسار باز نشد و تلاش چند روزه کارشناسان برای حل مشکل جواب نداد و در نهایت در بازگشت مجدد به جو زمین سوزانده شد.

 جدیدترین ناکامی سازمان اکتشافات فضایی ژاپن چند هفته پس از لغو یک ماموریت رخ داد که قرار بود با استفاده از یک موشک کوچک به ارسال ماهواره به مدار بپردازد.

این سازمان همچنین یک ماهواره فناوری پیشرفته گران قیمت را که فوریه سال گذشته برای جستجوی پرتوهای ایکس منتشر شده از سیاهچاله‌ها و خوشه‌های کهکشانی به فضا پرتاب کرده بود، در پی از دست دادن ارتباط با فضاپیما رها کرد.

اطلاعات تکميلي