کربنی به سختی سنگ و به نرمی لاستیک

   دانشمندان کشف کرده‌اند که که با گرم کردن کربن تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌توان به ماده‌ای کاملا جدید دست‌یافت که فوق‌العاده مستحکم و بسیار سبک است،‌ اما در عین‌حال به اندازه لاستیک قابل انعطاف بوده و رسانا است.

این حالت جدید كربن نه تنها مجموعه‌ای از ویژگی‌های متنوع را ارائه می‌دهد، بلكه می‌تواند به كشف كلاسی كاملا جدید از مواد كه تاكنون مشاهده نشده‌اند منجر شود.

كربن به عنوان چهارمین عنصر فراوان در جهان،‌ و دومین عنصر فراوان در بدن انسان، پس از اكسیژن،‌ تنها نقش عنصر كلیدی حیات روی زمین را به عهده دارد. زمانی كه موضوع ویژگی‌های فیزیكی مطرح می‌شود، تنها چند عنصر در جهان وجود دارند كه از تنوعی مشابه با كربن برخوردار باشند.

اكنون محققان دریافته‌اند كه اگر این عنصر را تا دمای 1000 درجه حرارت دهند و آن را تحت فشاری 250 هزار برابر فشار عادی قرار دهند، می‌توانند ماده‌ای فوق‌ مستحكم و به شدت انعطاف‌پذیر به دست آورند كه از قابلیت رسانایی برق برخوردار است و می‌توان از آن در ساخت تجهیزات مختلفی از اسكلت‌های خارجی بدن گرفته تا فضاپیماها استفاده كرد.

محققان دانشگاه یانشان در چین پیش از این نیز برای ساخت این ماده تلاش كرده بودند، اما نتوانسته بودند به تركیبی درست از دما و فشار دست‌ پیدا كنند. اما اكنون موفق شده‌اند با كشف شرایط مناسب كربن را در حالتی جدید تولید كنند. نتیجه این آزمایش خلق كربنی متفاوت و عجیب است كه همزمان از پیوند های الماس مانند و گرافیت‌ مانند برخوردار است و لایه‌ای از گرافن را نیز در خود دارد تا همزمان بتواند انعطاف‌پذیری و سختی را به نمایش بگذارد.

این ماده امنون كربن شیشه‌ای فشرده نام گرفته‌ است كه به گفته محققان مقاومت آن دو برابر سرامیك‌ است و درعین حال نسبت به ضربات منجر به تغییر شكل، واكنشی انعطاف‌پذیر و لاستیكی از خود نشان می‌دهد. انعطاف‌پذیری این كربن از لاستیك طبیعی بیشتر است و پنج برابر مقاوم‌تر از فلزها و آلیاژ‌های معمولی است.

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)