چاپ کردن این صفحه

با خواص درمانی ام اس ام آشنا شوید

 

   ام‌اس‌ام (متيل سولفونيل متان MSM) يكي از تركيب‌هاي طبيعي است كه به مقدار كمي در گياهان و بدن انسان نيز وجود دارد و در تشكيل بافت پيوندي و آنتي‌اكسيدان گلوتاتيون نقش دارد.  MSM مخفف متيل سولفونيل متان و شكل فعال بيولوژيكي گوگرد است. MSM تأمین کننده گوگرد برای بدن است و به مقدار كمي در مايع نخاعي و خون نيز وجود دارد. گوگرد بعد از آب و سديم يكي از مهمترين ريزمغذي‌هاي موجود در بدن است كه در حدود 2 تا 5/1 كيلوگرم از وزن بدن يك فرد 72 كيلوگرمي را تشكيل مي‌دهد. گوگرد براي بدن فوايد بسياري دارد اما با روش‌هاي فرآيند مواد غذايي كه امروزه كاربرد دارند، كمبود اين تركيبات در مواد غذايي مشاهده مي‌شود.

   در دهه 80 ميلادي، دكتر استانلي از دانشكده بهداشت دانشگاه پورتلند و روبرت هشلر،‌ مخترع و شيمي‌دان، جزء اولين افرادي بودند كه به تركيب طبيعي MSM توجه ويژه كرده و تصميم به توليد مكمل‌هاي حاوي MSM گرفتند. در بررسي‌هايي كه اين دو محقق انجام دادند مشخص شد MSM، مانند ويتامين C تركيبي ايمن و مهم در رژيم غذايي است. اين دو محقق، بعدها نيز از تجربيات خود كتاب معجزه MSM را نوشتند و در آن به تفصيل فوايد آن را توضيح دادند.

   از آنجايي‌كه اين تركيب طبيعي در سلامتي كلي بدن نقش دارد، مكمل‌هاي آن مي‌توانند در بهبودي برخي بيماري‌ها كمك كننده باشند. از آن جمله مي‌توان به نقش مهم اين تركيب در التهاب مفاصل، آلرژي، آسم، مشكلات ريوي، سردرد، مشكلات پوستي، ناراحتي‌هاي گوارشي و اختلال در جذب اشاره كرد.

آرتروز و ناراحتي‌هاي مفصلي

 از مهم‌ترين جنبه‌هاي كاربردي MSM‌ در پزشكي، كمك به كاهش التهاب مفاصل در افراد مبتلا به ناراحتي مفاصل و آسيب‌هاي مفصلي است.  MSMدرد ناشي از التهاب را در بيماران مبتلا به آسيب‌هاي مفصلي كاهش مي‌دهد. اگر اين تركيب طبيعي به همراه گلوكزآمين و كندروئيتين مصرف شود، اثري مضاعف در بهبود و ترميم مفاصل خواهد داشت. معمولاً اين 3 تركيب، در كنار هم مصرف مي‌شوند. گلوكزآمين جزئي از ساختار غضروف است و به غضروف‌سازي كمك مي‌كند؛ كندروئيتين تركيب ديگري است كه باعث حركت نرم‌تر و راحت‌تر مفاصل مي‌شود؛ تركيب MSM نيز در كنار اين 2، در كاهش التهاب ناشي از بيماري و كمك به تشكيل مجدد غضروف تأثير دارد.

گوگرد كه از اجزاء مهم MSM است، از عناصر ضروري براي تولید کلاژن و گلوکزآمین و در نتیجه تولید و بازسازي غضروف‌ها محسوب می‌شود. این ترکیب در کاهش درد، بهبود التهاب و تورم در مفاصل آسیب دیده، بهبود جریان خون و همچنین کاهش گرفتگي عضلات اطراف مفاصل نقش دارد.

 آسيب‌هاي ورزشي

همه ساله هزاران نفر از ورزشكاران دچار آسيب‌هاي مفصلي يا جراحت‌هاي جدي مي‌شوند. بسياري از جراحت‌ها،‌ با درد، قرمزي و تورم همراه است؛ كه همه اين علائم ناشي از وجود التهاب است. دريافت  MSM، به بهبود زخم كمك مي‌كند. در كنار روش‌هايي مانند استراحت، گذاشتن يخ بر روي قسمت آسيب ديده و...، دريافت MSM مي‌تواند روند كاهش التهاب و بهبود زخم را سريع‌تر كند.

 اغلب پس از ايجاد آسيب‌هاي بافت عضلاني، مانند پارگي‌هاي كوچك كه در تمرين‌هاي ورزشي رخ مي‌دهند، بدن مي‌تواند تا حدودي آسيب وارد شده را ترميم كند. گوگرد يكي از مهم‌ترين ريزمغذي‌هايي است كه در اين دوران مورد نياز است. MSM به عنوان يكي از غني‌ترين منابع گوگرد، به سلامت بافت پيوندي عضلات و تسريع در بهبودي آسيب‌ها كمك مي‌كند.

آلرژي‌هاي فصلي

مصرف MSM براي افراد مبتلا به تب يونجه (التهاب مخاط بيني به علت حساسيت فصلي) مي‌تواند مفيد باشد. مطالعات حاكي از آن است كه مصرف اين تركيب طبيعي باعث افزايش انرژي بدن و بهبود مشكلات تنفسي مي‌شود.

چين و چروك‌هاي پوستي

 زماني‌كه سلول‌هاي تازه جايگزين سلول‌هاي مرده بدن مي‌شوند، در صورتي كه كمبود MSM‌ وجود داشته باشد، سلول‌هاي تازه، شكننده‌تر و مستعد چروكيدگي خواهند بود. مكمل MSM به جايگزيني سلول‌هاي سالم با انعطاف‌پذيري بيشتر كمك مي‌كند.

ديابت

حتي بيماران مبتلا به ديابت نيز از مصرف MSM سود مي‌برند. MSM با تسريع جذب قند توسط سلول‌هاي بدن،‌به تنظيم قند خون كمك مي‌كند.

كانديدياز

كانديدياز نوعي عفونت قارچي است كه بافت پوست،‌ مخاط دهان، دستگاه تنفس و واژن را درگير مي‌كند. عامل بيماريزاي كانديدياز،‌ در روده بزرگ قرار دارد؛ يعني جايي كه باكتري‌هاي مفيد در آن رشد مي‌كنند. در اثر مصرف طولاني مدت آنتي‌بيوتيك‌ها،‌ مقدار باكتري‌هاي مفيد در روده بزرگ كاهش مي‌يابد؛ در نتيجه كانديدا فرصت رشد پيدا كرده و به جريان خون وارد مي‌شود. حضور اين قارچ در جريان خون، سبب بروز بيماري و مصرف ريزمغذي‌هاي ضروري در بدن مي‌شود. MSM با تنظيم اسيديته خون، از رشد اين قارچ در قسمت‌هاي ديگر بدن، به جز روده بزرگ، پيشگيري مي‌كند و در نتيجه خطر بروز بيماري كانديدياز كه ناشي از رشد بيش از حد قارچ‌هاي بيماري‌زا هستند را كاهش مي‌دهد.

 همچنين، MSM براي كاهش درد و كمك به بهبود‌ آسيب‌هاي وارده به سر و آلزايمر نقش دارد.