چاپ کردن این صفحه

همه چیز درباره نهنگ آبی

   بسیاری از کارشناسان بر این باورند که «نهنگ آبی» در اصل حقه‌ای ساختگی و اغراق‌شده‌است و افرادی آن را به منظور دست انداختن مخاطب پرداخته‌اند، با این حال این امکان وجود دارد که این پدیده منجر به رفتارهای تقلیدی خودآزارانه و خودکشی تقلیدی شده‌باشد.

 

02_copy.jpg

 

با ورود و ثبت نام، اعضاء «نهنگ» خطاب می‌شوند. این بازی در هندوستان بیشترین تعداد خودکشی را دارد، به شکلی که پلیس هندوستان نصب، انتشار، و حتی ذخیره فایل خام نصبی این بازی را جزء جرایم نرم‌افزاری محسوب کرد. در این چالش اینترنتی ۵۰ مرحله‌ای از مخاطبان عمدتاً نوجوانان خواسته می‌شود روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسی از خود را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است و پس از آن برای مثال از کاربر خواسته می‌شود، تا لب خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه‌ای را حک کند یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیندازد. نهنگ آبی در سال ۲۰۱۳ در روسیه و با "F57" یکی از نام‌های به اصطلاح "گروه مرگ"شبکه اجتماعی ویکی شروع به کار کرد، و گفته می‌شود اولین خودکشی ناشی از آن در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده‌است.فیلیپ بودکین دانشجوی سابق روانشناسی کسی که از دانشگاهش اخراج شد ادعا کرد که او بازی را اختراع کرده. بودکین اعلام کرد که هدف او این بود که برای «پاک کردن» جامعه با فشار به کسانی که تلقی می‌شود هیچ ارزشی ندارند آنها را وادار به خودکشی کند.

 

07.jpg

 

چالش‌های این بازی عموماً شاهد چنین فعالیت‌هایی هستند:

  • صدمه زدن به خود
  • زود از خواب برخاستن
  • ارتباط برقرار کردن با بقیه نهنگ‌ها
  • تعهد دادن
  • وقتی قوانین این بازی را قبول کردید بازی شما شروع می شود. هر روز یک کاری به شما سپرده خواهد شد تا انجام دهید و برای اثبات انجام آن، و راه یافتن به مرحله بعد  باید تصویری برای ادمین بازی ارسال کنید. مراحلی که کاملا برای افسردگی و نا امیدی طراحی شده اند شما را در نتیجه به بن بست زندگی می رساند و در مرحله 50 با سقوط از ارتفاع به زندگی خود پایان می دهید.

مراحل ابتدایی بازی بسیار آسان است و انجامش به نوعی برای شناخته شدن شما کمک می کند؛ اما با پیشرفت شما و ورود به مراحل بالاتر بازی به سمت خودزنی پیش خواهد رفت.

شما در این بازی با مراحلی مثل تماشای فیلم ترسناک ساعت 4:20 صبح، خط انداختن روی بدن، حک کردن F57 روی دست، بریدن لب، حک کردن تصویر نهنگ ابی روی بدن با تیغ و در آخر سقوط از ارتفاع بالا که مرحله آخر محسوب می شود، روبرو خواهید شد.

در  هر مرحله تایید انجام کارهای سپرده شما فقط با ارسال عکس تایید می شود؛ کسانی بوده اند که با فتوشاپ خواستند ادمین بازی را گمراه کنند اما ناموفق بوده  اند و از بازی اخراج شده اند و یا تحت تاثیر تهدیدهایی که قرار گرفته اند دست به خودکشی زده اند. ادمین بازی به اندازه کافی از شما اطلاعات در دست دارد و همین اطلاعات باعث خواهد شد که شما برخی مراحل را تحت فشار انجام دهید. در مواقعی از طریق لوکیش، تلفن منزل، دانشگاه و ... با تهدید و یا با افزایش فشار روانی و ترس دست به اقدامات ترسناکی خواهید زد.

تا به امروز افراد زیادی تحت تاثیر این بازی دست به خودکشی زده اند که هندوستان در این بین بیشتر تلفات را داشته است به‌طوری که پلیس هندوستان نصب و انتشار و حتی ذخیره فایل خام نصبی این بازی را جزء جرایم نرم‌افزاری محسوب کرد.

 

01_copy_copy.jpg

 

دختران اصفهانی اولین قربانی بازی مرگ در ایران

روز شنبه دو دختر 17-18 ساله اصفهان خود را از پل چمران به پایین انداختند و این اولین تلفات این بازی در ایران بود. در ابتدا همگان تصور می کردند دلیل خودکشی، افسردگی جوانی است که با شنیدن صوت این دو دختر دلیل مرگ بازی "نهنگ آبی" عنوان شد.

واکنش محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بازی "نهنگ آبی"

"خبر خودکشی دو دختر نوجوان به دلیل پیروی از رفتارهای شیطان گونه در فضای مجازی برای شنوندگان ناراحت کننده و بهت آور بود. بنده نیز از شنیدن خبر متاثر شدم.

بایستی بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدی هم در فضای مجازی وجود دارد.
به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه‌های اجتماعی تشویق نکرده‌ام و آنها نیز تاکنون عضویتی نداشته‌اند و همچنان با حضور یک بزرگتر از فضای مجازی بهره می‌گیرند.

 

04.jpg

 

به عنوان حاکمیت باید مروج ابزارهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و همچنین ترویج کننده نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوان از این فضا و کمک به تولید محتوا و سرویسهای متناسب با این سنین باشیم. این از اولین برنامه‌های وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بود که بزودی اعلام خواهد شد.

اتفاق تلخ امروز اگر منجر به تغییر شیوه‌های نادرست حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نشود، متاسفانه مجددا قابل تکرار است.

ما در قبال کودکان خود در فضای حقیقی و مجازی مسئولیم. مراقبت از آنها را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهیم."

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: اجتماعی