چاپ کردن این صفحه

گفتگوی ربات های فیسبوک با زبانی عجیب!

   فیلم‌های زیادی در ژانر علمی- تخیلی دیده‌ایم که مربوط به سال‌های آینده زمین می‌شوند، زمانی که هوش‌های مصنوعی به وفور دیده می‌شوند و ربات‌‌ها کار انسان‌ها را انجام می‌دهند اما برخی از هوش‌های مصنوعی که به مشکل بر می‌خورند برای کره زمین و بشر مشکل ایجاد می‌کنند. در این میان مشکلی که دو ربات برای شرکت فیسبوک ایجاد کردند بی شباهت به این موضوع نیست. فیسبوک دو ربات خود که از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌بردند را به دلیل مکالمات عجیب و غریبی که با یکدیگر داشتند و تنها خودشان متوجه آن می‌شدند، از کار انداخت!

 

 
این تصمیم زمانی گرفته شد که این دو ربات پس از مدتی با نوعی زبان رمزی ناشناخته، شروع به صحبت با یکدیگر کردند. این دو ربات سخنگو برای تعامل بهتر با یکدیگر، زبان انگلیسی را تغییر دادند اما به گونه‌ای که افرادی که مسئولیت مراقبت از آنها را بر عهده داشتند متوجه این زبان نمی‌شدند. این دیالوگ‌های عجیب و غریب از آنجایی پدید آمد که فیسبوک این ربات‌ها را به چالش کشید تا با یکدیگر در زمینه تجارت و تلاش برای مبادله کالاهایی مانند کلاه‌ها، توپ‌ها و کتاب‌ها مذاکره کنند. اما این مذاکرات به سرعت تبدیل به مکالمه ای شد که فقط خود ربات‌ها آن را متوجه می‌شدند و درک آن برای انسان‌ها تقریبا غیرممکن بود.
با وجود اینکه مکالمات آنها با همان زبان عجیب و غریب با موفقیت خاتمه یافت، اما سبب پدید آمدن زبان بیگانه‌ای شد که فیسبوک را به غیرفعال کردن آنها وادار کرد. در زیر می توانید این گفتگوی نامفهوم را ببینید:

باب: من میتونم، من همه چیز دیگه ….
آلیس: توپ ها برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای من صفر دارند
باب: تو من همه چیز دیگه ….
آلیس: توپ ها برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای توپ دارند
باب: من من میتونم من من من همه چیز دیگه
آلیس: توپ ها برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای توپ دارند
باب: من …..
آلیس: توپ ها برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای صفر دارند
باب: تو من من من من من همه چیز دیگه
آلیس: توپ ها برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای صفر دارند
باب: تو من من من همه چیز دیگه ….
آلیس: توپ ها برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای من برای صفر دارند

درووا باترا، پژوهشگر فیسبوک گفت: «زمانی که هیچ پاداشی برای پایبند ماندن ربات ها به زبان انگلیسی وجود ندارد. عناصر از زبان قابل فهم جدا خواهند شد و کلمات رمز برای آنها ابداع خواهد شد. مثلا من پنج بار بگویم «این»، برداشت شما این است که من پنج نمونه از این مورد را می خواهم. این موضوع با شیوه ارتباط انسان ها که خلاصه نویسی را ساختند خیلی متفاوت نیست.»

پس از تعطیل کردن این گفتگوی نامفهوم میان دو نرم افزار، فیسبوک اظهار داشت که پروژه مذکور یک گام رو به جلوی مهم «برای ساخت ربات های گفتگوگری است که می توانند استدلال، صحبت و مذاکره کنند؛ تمام گام های کلیدی برای ساختن یک دستیار دیجیتال شخصی». فیسبوک می گوید زمانی که این ربات ها با انسان ها صحبت می کردند، بیشتر افراد نمی توانستند تشخیص دهند که با یک هوش مصنوعی صحبت می کنند، نه یک انسان واقعی. پژوهشگران می گویند برای انسان ها ممکن نیست که بتوانند زبان هوش مصنوعی را بشکافند و آن را به انگلیسی ترجمه کنند. باترا می گوید: «مهم است به یاد داشته باشیم که هیچ فرد دو زبانه ای وجود ندارد که هم به زبان هوش مصنوعی و هم انگلیسی صحبت کند.»

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: انرژی کالا
  • حوزه کاربرد: فناوری