نرم افزار محاسبه صرفه جویی انرژی در فن با نصب کنترل کننده دور

جهت استفاده از سرویس محاسباتی عضو شوید.

   نیروی محرکه بیشتر پمپ‌ها و فن‌ها، موتورهای القایی هستند که در دور ثابت کار می­کنند. درایوها دستگاه‌هایی هستند که توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت را به توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل می‌کنند. باید توجه کرد که دور یک موتور تابعی از فرکانس منبع تغذیه آن است.

   استفاده از موتورهای مجهز به کنترل کننده دور، امکان اعمال تغییرات لازم در سرعت موتور فن را به طور دائم فراهم آورده و بدین ترتیب می‌توان با توجه به فرآیند مورد نظر از اتلاف انرژی ایجاد شده در اثر تنظیم کننده‌های مکانیکی جلوگیری کرد. با استفاده از درایو متناسب با بار، هرگونه نیاز به خاموش و روشن کردن موتور و یا ادوات تنظیم کننده نظیر شیر یا دمپر حذف می‌گردد. همچنین استفاده از درایوها، کنترل دقیق سرعت و متعاقب آن، توان خروجی قابل تنظیم را سبب می ­شود که با توجه به استفاده از مدارات الکترونیکی، استهلاک قسمت‌های کنترل کننده در حد بسیار پایین خواهد بود.

   اگرچه هزینه اولیه این سیستم‌ها نسبتاً زیاد می­باشد، ولی صرفه‌جویی حاصل از افزایش بازدهی در اثر استفاده از موتورهای مجهز به کنترل کننده دور، در طول زمان منجر به صرفه‌جویی اقتصادی می­ شود. معمولأ بسته به نوع کاربرد، زمان برگشت سرمایه متغیر خواهد بود.

در این نرم افزار می توان نوع کنترل جریان بر اساس موارد زیر تنظیم نمود:

No flow control

Outlet damper

Voltage control (triac)

Two-speed motor

Cycling (on-off)

Inlet box damper

همچنین می توان بامشخص کردن نوع، میزان دبی عبوری، راندمان و قدرت فن و همچنین تعیین راندمان موتور میزان صرفه جویی انرژی با نصب کنترل کننده دور می توان محاسبه نمود.