روش های بازیابی حرارتی یا Heat Recovery

دانلود فایل :
چکیده

   امروزه مقادیر بسیاری گاز گرم حاصل از احتراق سوخت توسط بویلرها و انواع متنوع کوره‌ها در صنایع مختلف تولید می‌شود. بازیافت انرژی(Waste Heat Recovery) موجود در این گازها این امکان را فراهم می‌کند که مقادیر بسیاری از انرژی اولیه مصرفی کاهش یابد. "کیفیت حرارت" در کنار کمیت انرژی موجود در جریان خروجی یکی از متغیرهای اصلی تأثیر­گذار روی میزان توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌های بازیافت حرارت می‌باشد.

  در صنایع مختلف جریان­های گرم خروجی اعم از گاز یا مایع با دماهای متفاوت به محیط دفع می­‌شوند. معمولاً جریان‌های خروجی با دمای بالا به­

دلیل کیفیت مناسب حرارت جهت اجرای واحدهای بازیافت از توجیه اقتصادی بالاتری برخوردار هستند. بهای انرژی نیز یکی از مهم­ترین متغیرهای تأثیر‌گذار روی تحلیل هزینه- فایده طرح­های WHRSمی‌باشد. کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی به طور مستقیم و کاهش آلودگی­های زیست‌محیطی، اندازه تجهیزات و مصرف انرژی تجهیزات جانبی همگی از مزایای غیرمستقیم بازیافت حرارت از جریان­های خروجی می‌باشد. حتی در برخی از کاربردها بازیافت حرارت از جریان­های خروجی منجر به افزایش ظرفیت تولید در واحد صنعتی می‌شود.

بازیافت حرارت از جریان­های گرم خروجی به روش­های مختلفی انجام می‌شود. افزایش حرارت جریان­های ورودی، افزایش دمای محیط فرآیند و تولید انرژی الکتریکی از انرژی بازیافتی طرق اصلی به­کارگیری انرژی بازیافتی می­باشند که با توجه به کیفیت و کمیت جریان گرم خروجی یکی از روش­های موجود بازیافت حرارتی استفاده می­شود.

  بخش صنعت و تجارت با استفاده کاراتر از فرآیندهای حرارتی، سبب صرفه­جویی مؤثر و دراز مدت در مصرف انرژی شده و نهایتاً به کاهش چشم­گیر هزینه­ها در واحدهای صنعتی منجر می­گردد.

در این مقاله سعی شد تا انواع روش های بازیافت حرارتی در صنایع توضیح داده شود.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بهره وری انرژی- بازیابی حرارتی در صنعت
  • منبع: renner-kompressoren.de