چاپ کردن این صفحه

کنترل فازی مبدل فوروارد فلای بک

چکیده

   هدف اصلی این مقاله بکارگیری کنترل فازی برای مبدل DC-DC فوروارد فلای بک می باشدبرای این منظور ساختار مبدل و نواحی کاری آن استخراج شده و سپس بر اساس مدل دینامیکی مبدل کنترل فازی مناسب برای مبدل طراحی گردیده است. نتایج شبیه سازی با نرم افزار MATLAB صحت عملکرد کنترل کننده را نشان می دهد.

 

مقدمه

   همانطور که میدانیم مبدل فلای بک یک مبدلی است که با استفاده از ترکیب یک ترانسفورماتور با مبدل بوست یا باک بوست ساخته می شود که در شرایط مشخصی بهتر از مبدلهای نوع باک عمل می کند. این مبدل دارای خصوصیات جالبی برای تنظیم ولتاژ خروجی است. در این مبدلها بجای سلف خروجی یک ترانسفورماتور قرار داده شده است که تغییری در عملکرد مبدل ایجاد نمیکند. به این صورت که در زمان روشن بودن سوئیچ انرژی در اندوکتانس مغناطیس کننده  ذخیره شده و در هنگام قطع شدن سوئیچ این انرژی از طریق دیود به خروجی منتقل می شود. با اضافه کردن سیم پیچهای دیگر به ثانویه ترانس می توان چند خروجی ایزوله در مبدل فلای بک ایجاد کرد. در این ساختار چون فیلترهای خروجی، سلف ندارند لذا از نظرحجم و قیمت نسبت به مبدلهای نوع باک دارای مزیت مهمی می باشند. علاوه بر این، این مبدل توانایی ایجاد یک ولتاژ تنظیم شده در خروجی به ازای تغییرات وسیع در ورودی را دارد.

   مبدل forward flyback ترکیبی یک مبدل می باشد که در آن از دو مبدل dc-dc فوروارد و فلای بک به صورت ترکیبی استفاده شده تا از ویژگیهای خاص آن از جمله کاهش ولتاژ سوییچ اصلی، کاهش جریان موج دار خروجی و تجزیه و تحلیل خصوصیات دینامیکی و استاتیکی در حالت پیوسته و ناپیوسته این مبدل که به اختصار FFC نامیده میشود استفاده شود. ضمن اینکه در این نوع کانورتر نسبت به کانورتر فوروارد با بهبود بهره وری تا 94 درصد برای ولتاژ خروجی 140 ولت در بار 18V/4A مواجه هستیم.

   مبدل فوروارد فلای بک ترکیبی نیاز به یک ترانسفورماتور با سیم پیچی نرمال و سالم دارد، اما معمولا سیم پیچ طرف اولیه در هنگام اتصال به منبع تغذیه آسیب میبیند. از سوی دیگر سیم پیچ ثانویه نیز باید هرچند وقت تنظیم شود. لذا باید به دنبال راهکاری جهت حل این مشکل باشیم که بعنوان نمونه یکی از راههای بهبود، اتصال قسمت آند دیود هرزگرد به نقاط دیگر مدار است.

اطلاعات تکميلي