بهبود شاخص انرژي صنعت سيمان با جايگزيني سيستم انتقال مواد

چکیده

   شاخص مصرف ویژه انرژی الكتریكی در صنعت سیمان به خصوص در سیستم های انتقال مواد بالاتر از شاخص استاندارد میباشد. با جایگزینی سیستم انتقال مواد مكانیكی (الواتور) به جای ایرلیفت ، می توان شاخص مصرف را به مقدار قابل توجهی كاهش داد. با بررسی كارخانه مورد مطالعه میزان شاخص كاهش و همچنین صرفه جویی اقتصادی ناشی از آن مشخص می گردد. بدین منظور نحوه كاركرد و میزان مصرف انرژی سیستم ایرلیفت كارخانه سیمان مورد مطالعه، جهت انتقال مواد اولیه به سیلوهای مواد و سیمان و همچنین خوراكدهی كوره پخت، در سه دپارتمان بررسی گردید. با استفاده از زمان بارگیری سیستم ایرلیفت، شاخص مصرف ویژه انرژی الكتریكی در این بخش محاسبه كیلووات به ساعت گردید. شاخص ایرلیفت كارخانه نسبت به شاخصهای استاندارد به میزان 578 ازاء هر تن مواد ارسالی، بیشتر انرژی الكتریكی مصرف میكند، لذا تغییر سیستم فوق ضروری میباشد.
   با به كارگیری سیستم الواتور، میزان مصرف انرژی الكتریكی با شرایط كاركرد موجود، مشخص گردید. با در نظر گرفتن متوسط تولید سالیانه كلینكر كارخانه، میزان صرفه جویی سالیانه انرژی الكتریكی در اثر اعمال راهكار ذكر شده، محاسبه گردید. همچنین میزان صرفهجویی انرژی حرارتی در اثر كاهش نشت هوای سیستم ایرلیفت در اثر تغییر به الواتور مشخص گردید.

 

مقدمه

   صنعت سیمان كشور در حال حاضر با 60 خط تولید سیمان، روزانه 100000 تن سیمان تولید میكند و در كل حدود ٣ درصد از , مصرف انرژی در كشور را به خود اختصاص می دهد مصرف انرژی در كشور را به خود اختصاص می دهد. صنعت سیمان یك رشته صنعتی بشدت انرژی بر بوده و تغییر فرآیند و تكنولوژی تولید، مقدار شاخص مصرف ویژه انرژی و قیمت هزینه تولید سیمان را بشدت تحت تاثیر قرار میدهد. اصولا سیستم های انتقال پنوماتیكی (ایرلیفت) دارای مصرف انرژی به مراتب بیشتری در مقایسه با سیستمهای انتقال مكانیكی میباشند. عمده مزیت سیستمهای پنوماتیكی، توفقات كمتر به علت اشكالات مكانیكی كمتر و قیمت اولیه پایینتر میباشد. به طور كلی مصرف انرژی سیستم های مكانیكی (الواتور) در مقایسه با سیستمهای انتقال پنوماتیكی به نسبت یك چهارم 25 %) میباشد. در واقع 75 درصد صرفه جویی در این فعالیت میباشد.

   در این مقاله سعی شده است میزان صرفه جویی انرژی الكتریكی وحرارتی بر اثر كاهش شاخص مصرف ویژه انرژی با تبدیل سیستم ایرلیفت به الواتور محاسبه و این پتانسیل صرفه جویی در سطح كلان كشور شناسایی گردد.

اطلاعات تکميلي

  • نویسنده: هومن صادقي، سعيد رسولي
  • حوزه کاربرد: صنعت سیمان
  • منبع: دومين همايش ملي انرژي نگرشي نو دیماه 1395