بهبود پایداری گذرای یک سیستم انتقال قدرت Ac / Dc از طریق کنترل مقاوم خط HVDC

چکیده

   در اين مقاله با استفاده از ابزارهای کنترل مقاوم، کنترل کننده ای برای خط HVDC طراحی شده است که اساس آن کنترل فلوی توان خط DC با مد لغزشی است. جهت بررسی رفتار اين کنترل کننده سیگنال خروجی آن به مبدله ای خط HVDC در يک سیستم انتقال قدرت که شامل يک ماشین متصل به باس بینهايت از طريق دو خط AC و  DC است، اعمال شده است نتايج حاصل از شبیه سازيه مايانگر بهبود رفتار دينامیکی سیستم طی وقوع يک اختلال بزرگ در شبکه است. همچنین مقاومت کنترل کننده در برابر تغییر بعضی از پارامترهای آن از مهمترين ويژگی های کنترل کننده طراحی شده است.

 

مقدمه

   از زمان پیدايش سیستم های قدرت، مسأله پايداری سیستم در برابر اغتشاشات بزرگ و همچنین تغییرات شديد بار مورد توجه بوده است.با توجه به اين موضوع يکی از چالش های پیش روی محققان يافتن روشهايی جهت بهبود پايداری و بازگشت سیستم به حالت کار عادی آن است. منظور از پايداری در اين مقاله پايداری زاويه ای است. لذا يکی از اين روش ها انتقال توان بصورت DC  است که در کنار مزايای متعدد ساختاری، اين امکان را دارد که در يک شبکه قدرت علاوه بر انتقال توان در هنگام وقوع اختلال بر روی خطوط AC در جهت بهبود پايداری سیستم وارد عمل شود.

   يکی از مهمترين مزايای استفاده از سیستم انتقال DC، کنترل سريع توان سطح انتقالی باقابلیت اطمینان بالا در اين خطوط است. به همین جهت در مطالعات و پژوهش های انجام شده روشهای متعددی در جهت کنترل سیستم قدرت جريان مستقیم معرفی شده است.
در تقريباً برای اولین بار بحثهای کلی به منظور شرح اثربخشی کنترل DC در بهبود پايداری سیستم قدرت ارائه شده است. به طورکلی مطالعات کنترلی انجام شده تاکنون بر دو مبنای زير است: الف) روش های کنترلی مبتنی برخطی سازی سیستم ب) روش های کنترلی غیر خطی. در اين راستا و مبتنی بر روشهای موجود، طرح هايی ارائه شده اند. به عنوان مثال  با خطی سازی سیستم و با استفاده از روش کنترلی کسینوس وارون، طراحی يک کنترل کننده برای يک ژنراتور متصل به باس بی نهايت انجام شده است.

   در نیز الگوريتم هايی مبتنی بر خطی سازی سیستم، برای چند سیستم انتقال AC/DC ارائه شده است. به عنوان مثال با استفاده از خطی سازی، روشهايی مبتنی بر تحلیل مقادير ويژه برای طراحی کنترل توان DC استفاده شده است. در ابتدا مدل غیرخطی سیستم انتقال با يک تبديل خاص خطی سازی شده و سپس طراحی کنترل کننده با استفاده از تکنیک خطی سازی فیدبک صورت گرفته است. در نیز از روش کنترل بهینه خطی برای استخراج سیگنال کنترل و نیز کنترل میزان توان خط HVDC در بهبود پايداری يک سیستم قدرت سه ماشینه استفاده شده است.

اطلاعات تکميلي