روش اندازه گیری مصرف انرژی و دستورالعمل بر چسب انرژی در یخچال و فریزر

    محدودیت منابع فسیلی، رشد بالای مصرف سالانه انواع انرژی در ایران، عدم کارایی فنی و اقتصادی مصرف انرژی و هدر رفتن قریب به یک سوم از کل انرژی و بالا بردن بازه و بهره وری انرژی را بیش از پیش آشکار ساخته است.

   در این راستا بر طبق ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دولت موظف است به اعمال صرفه جویی، منطقی کردن مصرف انرژی در تجهیزات، فرایندها و سیستم های مصرف کننده انرژی، اقدام نماید، به ترتیبی که کلیه مصرف کنندگان، تولید کنندگان و وارد کنندگان این تجهیزات، فرایندها و سیستم های ملزم به رعایت این مشخصات و معیارها باشند. معیار های مذکور توسط کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارت نیرو، وزارت نفت، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه صنعتی ذیربط تدوین می شود.

   این استاندارد تحت عنوان "تعیین روش اندازه گیری مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی" همراه با استانداردهای ملی ایران به شماره های 254، 2484، 4268، 4269 و 4853 به کار می رود. این استانداردها تنها شامل روش آزمون و دستورالعمل برچسب انرژی برای یخچال، فریزر و یخچال-فریزر بوده و ویژگی ها و روش های آزمون، در استانداردهای ملی فوق ارائه شده است.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: سازمان ملی استاندارد ایران
  • حوزه کاربرد: بهینه سازی مصرف انرژی در تجهیزات سرمایشی