انواع پنل های خورشیدی

   پنل های خورشیدی به طور کلی به 4 نوع سیلیکون تک کریستالی، سیلیکون چند بلوری، BIPV و پنل های گرمایی خورشیدی دسته بندی می شوند که در ذیل، به شرح این مدل ها پرداخته شده است.

سیلیکون تک کریستالی (تک سیلیکون)

   در حال حاضر، کارآمدترین سلول‌های خورشیدی وجود دارند. به بیانی دیگر، هنگامی‌که نور خورشید به این سلول‌ها می‌تابد، مقدار زیادی از آن در قیاس با سلول‌های خورشیدی نوع‌های دیگر، به برق تبدیل می‌شود. به دلیل داشتن سیلیکون زیاد، این مدل سلول‌ها گران‌تر نیز هستند ولیکن به تعداد کمتری از آن‌ها نیاز است. به همین دلیل این سلول‌های خورشیدی برای پشت بام بسیار مناسب هستند. (تصویر 1)

سیلیکون چند بلوری (چند سیلیکونی)

   این نوع از پنل ها دارای سطح سیلیکون کمتری نسبت به مدل تک سیلیکونی هستند. برای تولید ارزان‌تر هستند ولی راندمان پایین‌تری دارند. طراحی ساختاری کلی آن‌ها می‌تواند این افت راندمان را جبران کند، بنابراین این مدل نیز برای پشت‌بام‌ها مناسب هستند. در حال حاضر بیشتر این پنل ها در مزرعه‌های خورشیدی بزرگ دیده می‌شوند که زمین بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند. (تصویر 2)

BIPV (فتوولتاییک یکپارچه)

   این نوع از پنل های خورشیدی مانند کاشی هستند که یک مزیت است ولیکن ظاهر خوب، هزینه بیشتری به دنبال دارد. ثانیاً، راندمان کمتری نسبت به PV های مرسوم دارند که به معنی داشتن یک پشت بام بزرگ و جادار برای بازگشت سرمایه در قبض برق است. عمر این پنل ها کمتر از پنل های معمولی دیگر است. (تصویر 3)

پنل های گرمایی خورشیدی

   این نوع پنل ها ربطی به تولید برق ندارند. این نوع از پنل ها برای تولید آب گرم منازل یا استخرها استفاده می‌شوند و هزینه قبض گاز را کاهش می‌دهند. برخی از مدل‌های این نوع پنل ها، علاوه بر تولید گرما، برای تهویه مطبوع نیز استفاده می‌شوند. (تصویر 4)

اطلاعات تکميلي