دوچرخه های خورشیدی

مشکل تأمین انرژی دوچرخه برقی

 

   انرژی‌های پاک به دلیل افزایش گرمای زمین و کاهش منابع فسیلی بسیار اهمیت یافته است. یکی از این وسایل دوچرخه برقی است. همواره تأمین انرژی این دوچرخه‌ها از سؤالات محققان بوده است. در حال حاضر، شرکتی هلندی با همکاری دانشجویان دانشگاه فنی شهر آیندهاون، نمونه اولیه یک دوچرخه خورشیدی را ساخته‌اند.

 

   مارک پیترز مدیرعامل این شرکتسولار اپلیکیشنمی‌گوید: ما اولین دوچرخه برقی با صفحه خورشیدی در چرخ ساخته‌ایم. باتری این دوچرخه در طول روز و یا موقع رکاب زدن شارژ می‌شود.

اولین دوچرخه با انرژی خورشیدی

   سال‌ها است که روی موضوع دوچرخه‌های خورشیدی کار می‌شود و اولین سری آن در دهه 80 میلادی معرفی شدند. مشکل آن‌ها حمل صفحات خورشیدی مانند تریلر بود.

دوچرخه‌های جدید ساخته‌شده، دارای سلول‌های خورشیدی روی چرخ جلو هستند که حتی در روزهای ابری و بارانی کار می‌کنند. این دوچرخه‌ها در سال 2018 با قیمت 2800 یورو عرضه خواهند شد.

   هلند یکی از بیشترین مصرف‌کننده‌های دوچرخه است. 4/1 سفرها در هلند با دوچرخه صورت می‌گیرد. زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای دوچرخه سواران در این کشور مهیا شده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها احداث مسیر دوچرخه خورشیدی ۳۵ هزار کیلومتری در شمال کشور است که مجهز به صفحه‌های خورشیدی است و برای تولید برق استفاده می‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: دوچرخه خورشیدی-انرژی های تجدید پذیر