کشف ماده ای از پلاستیک که توانایی خود ترمیمی دارد

   نوع جدیدی از ماده از خانواده پلاستیک توسط محققان فرانسوی کشف شده که قادر است گجت‌های شکسته را ترمیم کند. این ماده جدید خاصیت خود ترمیمی داشته که می تواند به کمک گجت‌های شکسته بیاید.

   خواص منحصر به فرد این ماده پلاستیکی به شما این امکان را می دهد که در صورت شکستن یا آسیب دیدگی فیزیکی در گجت های شما، گوشی همراه در زمان کوتاهی ترمیم نماید. این فرایند تنها با انتقال حرارت و یک کاتالیزور شیمیایی انجام می‌شود و در نهایت می‌توانید به تماشای ترمیم آسیب‌دیدیگی بنشینید.

   ویتریمرها زاییده افکار لودویک لیبلر دانشمند مواد در موسسه علمی (ESCPI) پاریس است که برای اولین بار این ایده را از فیلم ترمیناتور (نابودگر) 1 و 2 الهام گرفته است.

   با ثبت این تحقیقات لیبلر توانست جایزه 2015 مخترعین در رده پژوهش EPO (دفتر ثبت اختراع اروپا) را از آن خود کند. همچنین انتظار می‌رود، این ماده در همه زمینه‌های علمی و پزشکی تاثیر گسترده و تحول شگرف ایجاد کند و بتواند در زمینه های حمل و نقل چون اتومبیل، هواپیما و تمامی مواردی که نیاز به تعمیرات و افزایش دوام اشیاء دارد مورد استفاده قرار گیرد.

   ویتریمرها (Vitrimers) ترکیب دو خانواده موجود از پلاستیک‌ها هستند که هنگام حرارت، نرم و انعطاف پذیر می‌شوند. به عبارتی این مواد هنگامی که حرارت داده می‌‌شوند کاملا منعطف شده، اما هنگامی که سرد می‌شوند به شکل جامد و ثابت در می‌آیند و نمی‌توان تغییر و اصلاحی در آن ایجاد کرد. همین حالت ماده هست که به آن قدرت ترمیم و بازسازی آسیب و شکستگی گجت‌ها را می‌دهد.

   این ماده در هر دو بعد تاثیر گذار است. بعد اول همان ترمیم و بازسازی موارد مختلف است و بعد دوم ایجاد مقاومت و شاید حفظ پایداری دائمی اشیاء باشد. این ماده بر روی حیواناتی چون موش های صحرایی مورد آزمایش قرار گرفته تاثیرات بسیار شگرف خود را نشان داده است.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: دفتر ثبت اختراع اروپا- موسسه علمی (ESCPI) پاریس-
  • حوزه کاربرد: خود ترمیمی پلاستیک