افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی با الگو گرفتن از گلبرگ گل رز

   با کمک گرفتن از قالب تهیه‌شده از گلبرگ‌های گل رز، بازده سلول‌های خورشیدی به مقدار قابل‌توجهی افزایش داده شد.

   محققان مؤسسه فناوری Karlsruhe به همراه محققان مرکز مطالعات انرژی خورشیدی و هیدروژنی Baden-Württemberg در آلمان، گروه اصلی این بررسی در راستای بهبود بازده سلول‌های خورشیدی بودند.

   این محققان به بررسی لایه خارجی پوست گیاهان پرداختند و با بررسی ویژگی‌های نوری متوجه شدند که این لایه توانایی جذب نور را دارد و همچنین گل رز مهارت بسیار بالایی در جذب نور دارد.

   روپوست گلبرگ‌های گل رز حاوی ترتیب‌های به‌هم‌ریخته‌ای از ریزساختارهای بسته‌بندی‌شده و متراکم به همراه باریکه‌های اضافی تشکیل‌شده با نانو ساختارهایی است که به‌طور تصادفی قرارگرفته‌اند و نظم خاصی ندارند. وجود چنین ساختاری نه‌تنها به گلبرگ‌های گل رز در جذب نور بیشتر کمک می‌کند، بلکه رنگ‌های پررنگی تولید می‌کند که به جذب بیشتر حشرات برای کمک به گرده‌افشانی نیز کمک می‌کند.

   برای تهیه قالبی از گلبرگ، محققان از پلیمر سیلیکونی استفاده کردند و چسب نوری شفافی داخل قالب ریختند و آن را زیر نور فرابنفش خورشید قرار دادند. با انجام این مراحل، کپی دقیق و شفافی از ساختار روپوست گلبرگ گل رز تهیه شد و محققان آن را روی سلول‌های خورشیدی گذاشتند. با بررسی‌های انجام‌شده، دانشمندان افزایش 12 درصدی بازده نور ساطع‌شده از پنل های عمودی را مشاهده کردند. همچنین هرچه زاویه این نور حاده‌تر بود، بازده نیز افزایش می‌یافت.

   این گروه تحقیق توانستند با استفاده از ساختار گلبرگ گل رز، 34.5% از نور خورشید را برق تبدیل کنند. با بهبود این فناوری، می‌توان بازده تبدیل برق را هرچه بیشتر افزایش داد.

 

اطلاعات تکميلي

  • سازمانهاي وابسته: مرکز مطالعات انرژی خورشیدی و هیدروژنی Baden-Württemberg
  • حوزه کاربرد: افزایش بازدهی سلول های خورشیدی