لباسی هوشمند برای سربازها

 

   می توان فناوری نانو را از جمله دانش های نو دانست که طی دو دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران به ویژه در عرصۀ نظامی، امنیتی و دفاعی قرار گرفته است. الیاف نانو پليمرها از نظر ساختار و ترکيب بندي دارای ویژگی های نساجی منحصر به فردی می باشند و گفته می شود که تولید الیاف مستحکم و هوشمند با بهره گیری از فناوری نانو تحولات زیادی را در تولید منسوجات نظامی ایجاد خواهد کرد. این نخ ها با دستکاری اتم ها و ملکول ها در مقیاس نانومتر تولید می شوند، یعنی در مقیاسی 50 هزار بار کوچکتر از قطر یک تار مو! با وجود این، این نخ ها تقریبا به محکمی الیافی هستند که در جلیقه های ضدگلوله مورد استفاده قرار می گیرند و در دماهای بسیار بالا و شرایط غیر معمول شیمیایی استحکام و انعطاف پذیری خود را حفظ می کنند.

   کاربرد مشهود امنیتی و دفاعی آن ها در این زمینه را می توان نه تنها در لباس هاي ضدگلوله بلکه پتوهاي ضد انفجار و پوشش های جدید الكترومغناطيسي یافت. فناوری بی نظیر نانو می تواند شاخص دوام و مقاومت را در صنعت پارچه به طرز چشمگیری افزایش دهد و از همین رو نیز، پیش بینی می شود که طی دهۀ آینده، پژوهشگران بتوانند به دستاوردهای قابل توجهی در خصوص کاربردهای الياف نانو پليمري در صنایع نظامي، به ویژه در رابطه با لباس سربازان، نائل شوند.
   بنابر گزارش بیست و چهارمین کنفرانس جهانی علوم نظامی، تا سال 2025، سربازان آمریکایی مجهز به یونیفورم های پیشرفته ای می شوند که "زره-رزم تمام سیال" (liquid body armor") نام دارد و افزون بر استفاده از فناوری نانو، دارای فناوری "آگاهی موقعیتی سیصد و شصت درجه ای" نیز می باشد که به سربازان اجازه مانور بالا و جهت گیری درست در محیط نبرد با توجه به نقشه های گرافیکی را می دهد. فناوری نانو به سربازان اجازه می دهد تا با تغییر رنگ لباس های خود بتوانند در هر محیطی دست به استتار بزنند.

   همچنین با استفاده از نانوحسگرها در لباس های نظامی می توان بسیاری از تهدیدهای شیمیایی و بیولوژیکی را شناسایی و با آن ها مقابله کرد. انواعی از نانو -مواد نیز می توانند به روشی جالب از نیروهای نظامی در برابر گلوله، ترکش و موج انفجار محافظت کنند. این مواد حاوی مجراهایی مملو از نوعی مایع سیال هستند که به سرباز اجازه می دهند به سادگی به اطراف حرکت کند، اما وقتی با برخورد گلوله به آن شوک وارد می شود، مایع خصوصیات خود را تغییرمی دهد و سخت می شود. در نتیجه برخورد یک گلوله تنها یک ضرب دیدگی جزئی ایجاد می کند.

   اگر این حسگرها خطری را تشخیص دهند منافذ لباس بسته خواهد شد و از سرباز محافظت می شود. نانوحسگر وسیله ه‏ای است بسیار ظریف و در عین حال دقیق و حساس که قادر به شناسایی و ارائه پاسخ به محرک‏ های فیزیکی است.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: نظامی